Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. február 5. 15:58 Állam, Piac

Megvenne egy acélgyárat az állam, de titkolják, hogy melyiket

Nagyon furcsa közbeszerzési felhívást tett közzé január közepén a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV). Az állami cég egy acélipari vállalat átvilágítására és felértékelésére írt ki tendert. Azt már nem voltak hajlandóak elárulni, hogy melyik cégről van szó és túl sok részletet a dokumentációban sem tettek közzé a végig csak céltársaságként emlegetett vállalatról.

A titkolózás a tender későbbi szakaszában is folytatódott, még a potenciális pályázóknak sem fedték fel, melyik acélműről van szó. Bár volt olyan vállalat, amely konkrétan rákérdezett, hogy mégis melyik céget kellene átvilágítani, de azt a választ kapta, hogy az MNV „nem kívánja nyilvánosságra hozni a céltársaság kilétét.” Magyarul a pályázóknak úgy kellene ajánlatot adniuk, hogy pontosan azt sem tudják, mi a feladat, amit el kell végezniük.

A munka részletezettségéhez képest a pályázókra vonatkozó elvárásokat elég precízen sikerült belőni. A feltételként meghatározott három év alatt 42,75 millió forintos árbevétel például elég konkrétnak tűnik, ahogy az ennél rövidebb ideje működő cégekre vonatkozó 34,2 milliós limit is. Amint egy hasonló pályázatokban jártas forrásunk fogalmazott: „már-már olyan, mintha egy konkrét cégre írták volna ki a tendert”.

Ennek fényében már nem annyira meglepő, hogy lapunknak sem árulták el, melyik céget venné meg az állam. Kérdéseinkkel – köztük a céltársaság kilétére vonatkozóval – természetesen megkerestük az MNV-t, ám a vagyonkezelőtől valamiért a nemzetgazdasági minisztériumhoz (NGM) irányítottak (ez érdekes, mert az MNV felettes szerve nem a gazdasági tárca, hanem a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium). A szaktárca azonban többszöri megkeresésünkre sem reagált, egy idő után már a hívásunkat sem fogadták a kommunikációs osztály munkatársai.

A titkolózás azért is érdekes, mert Magyarországon annyira kevés (szám szerint kettő) acélgyár van, hogy még abból a minimális információból is nagy bizonyossággal azonosítani lehet a “céltársaságot”, amit a közbeszerzési dokumentációban nyilvánosságra hoztak. A kiírásban két olyan félmondat van, ami ebben fogódzkodót nyújthat. Az egyikből az derül ki, hogy a cég tavaly indított el egy technológiafejlesztési és kapacitásbővítési beruházási programot, míg a másik utóbbi projekt vonzáskörzetére tesz utalást, és külön kiemeli, hogy ebbe Miskolcot is bele kell érteni.

Mivel a két hazai acélgyárból az egyik Dunaújvárosban (ISD Dunaferr Zrt.), a másik Ózdon (ÓAM Ózdi Acélművek Kft.) működik, szinte biztos, hogy utóbbiról van szó. A földrajzi közelség mellett a fejlesztési szál is stimmel: a borsodi társaság még 2016-ban jelentette be, hogy 20 millió eurós beruházást hajt végre az üzemben, de éves beszámolójuk szerint a projekt csak 2017-ben indult meg.

Amennyiben tényleg az ÓAM-t vásárolná meg az MNV, valószínűleg elég mélyen a zsebébe kell nyúlnia az államnak. A cégben már 2016 végén is közel 15 milliárd forintnyi befektetett eszköz volt, ráadásul a társaság épp a közelmúltban vált ismét nyereségessé. Utóbbi miatt a lapunknak nyilatkozó ágazati szakértők nem is nagyon tartották valószínűnek, hogy a német tulajdonos (a Max Aicher GmbH) épp most akarna megválni magyarországi érdekeltségétől. Vagy ha mégis, akkor valószínűleg jól megkéri az árát.

 

Az ózdi acélmű egyébként tavalyelőtt 238 ezer tonna betonacélt gyártott, illetve értékesített, amivel 29 milliárdos árbevételt termelt. 2016 végén 460 embert foglalkoztattak, az adóhatóság adatbázisa szerint azonban ez mostanra felkúszott 538-ra, valószínűleg nem függetlenül a tavalyi beruházástól.

Forrásaink szerint Miskolc megemlítése a pályázatban azért is érdekes, mert a borsodi megyeszékhelyen szintén működött egy hasonló, de az ózdinál sokkal nagyobb kapacitású üzem. A diósgyőri acélművet ugyan már jó ideje bezárták, de berendezések és a telephely nagyjából rendben van. Volt olyan szakértő, aki lapunknak azt mondta: akár újra is lehetne indítani az üzemet, és nem kizárt, hogy a kabinet ilyen terveket is fontolgat. Különösen, hogy ennek belengetése – bár nem lenne olcsó ígéret – választási évben még jól is jöhet egy billegő körzetben.

Állam Piac acélipar Dunaferr MNV Ózdi Acélművek Olvasson tovább a kategóriában

Állam

2018. július 19. 10:55 Állam, Élet

Munkaerőpiac és a mindenben megbújó aszimmetria, avagy győzzön az intolerancia

Bármi is van, általában a legkevésbé toleráns kisebbség akarata győzedelmeskedik. Így lehet ez a vendégmunkások és a migráció ügyében is.

Bucsky Péter
2018. július 19. 07:21 Állam

Milliárdos károkat okozhatott a Red Bull Air Race a budapestieknek

Sehol máshol nem ad milliárdokat az állam önként az őrült zajterhelést okozó rendezvénynek, ami egy hazai sikermárka külföldi konkurensét reklámozza. A hasznot, amit ez Budapestnek hoz, nagyítóval kell keresni.

Wiedemann Tamás
2018. július 18. 11:49 Állam, Pénz

A németek és a franciák akadályozhatják meg a bolgár euróbevezetést

Hiába teljesíti Bulgária a makrogazdasági elvásárokat az euró bevezetéséhez, hosszú lesz út, mire a közös európai valutával fizethetnek a bolgárok.

Fontos

Rigó Anita
2018. július 19. 16:40 Világ

Most nagyon fájhat Kínának Trump vámháborúja, de hosszú távon profitálhat belőle

A kínai gazdaság alapból is sok gazdasági kihívással szembesül, erre jött a vámháború. Elsőre az USA lehet felül, de a támadás csak löketet adhat a kínai reformoknak.

2018. július 18. 14:32 Piac

Hivatalosan is indul a nagy Simicska-Nyerges üzlet

Felkerült a versenyhivatal oldalára az az engedélykérelem, amely alapján Simicska Lajos üzleti birodalma Nyerges Zsolthoz kerülhet.

2018. július 18. 10:43 Piac

Baj van a repülőgép-hajtóművekkel, a Wizz Air-t egyelőre nem érinti

Az új hajtóművek problémái miatt gépek tucatjai állnak az Airbus gyárainak udvarán, de a Wizz Air talán időben megkapja az új repülőit.