Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. január 13. 16:47 Élet

Azért vesznek egyre többen nagy autókat, mert azoknak még van arcuk

A városi terepjáróknak (SUV) elölről nézve sokkal inkább van még emberi archoz hasonlítható formájuk, mint a többi modelltípusnak, hívja fel a figyelmet egy érdekes jelenségre Jack Baruth, a Road and Truck szakírója. Természetes igényünk van arra, hogy ott is emberi vagy állati arcokat lássunk, ahol nincsenek, és ez döntő lehet a kategória népszerűségében.

Baruth azzal érvel, hogy a pareidolia néven ismert jelenség alapvető emberi tulajdonság, az ősidőktől fogva bennünk van, hogy a bozótban rejtőző ragadozókat vagy ránktámadó embertársainkat felismerjük. Az ösztön annyira jellemző ránk, hogy hajlamosak vagyunk a felhőkben különböző emberi formákat látni, vagy azt képzelni, hogy a Holdnak arca van. Így lehet ez az autókkal is, hiszen ki nem látott még bele egy vidám vagy szomorú arcot egy kocsi elejébe?

Baruth két példát említ, amikor az autógyártók egyértelműen eltértek az arcos tervezéstől, és bele is buktak. Az egyik az Infinity 1990-es Q45-ös modellje, amelynek nem volt hűtőrácsa, ezzel eltűnt az arca, de hamar módosítani kellett a formaterven, mert nem ment a modell.

Az első Infinity Q45. Fotó: Wikipedia

A másik az 1996-os Ford Taurus, amely szintén arcnélküli volt, de hamarosan kénytelenek voltak arcot tervezni neki.

Ford Taurus 1996-ból. Fotó: Wikipedia

Az érvelés szerint a személyautók arctalanítása az 1984-es Audi 5000-sel kezdődött el, ennek a modellnek aerodinamikai megfontolások miatt már csak félig volt emberi arca, és sok gyártó át is vette a formatervének alapelveit. A nagyobb, erősebb, magasabb építésű pick-upoknál azonban nem volt szükség ilyen mértékű aerodinamikai tervezésre, ezért megmaradtak az emberi arcra emlékeztető jegyek.

Ford Explorer SUV 1995-ből. Fotó: Wikipedia

A városi terepjáró pedig nem más, mint egy komfortossá tett, és külső helyett belső csomagtartóval ellátott pick-up, amelynek szintén meg lehetett hagyni az emberi arcát.

Lehet azt mondani, hogy a városi terepjáró, vagy szabadidő-autó a magas építésének köszönhetően jobb rálátást biztosít a vezetőnek a forgalomra, nagyobb a csomagtartója, kényelmesebb, mint egy normál méretű személyautó, de Baruth szerint nem ez a lényeg, hanem az, hogy emberi arca van, ezért a vásárlók jobban érzik magukat, ha ránéznek, és ezért egyre népszerűbb.

Egy 2012-es kutatás során egyébként autóipari szakemberek elé tettek egy sor autós képet, és azt találták, hogy az agyműködésük megegyezett azzal, amikor emberi arcokat néztek.

Élet autó emberi arc városi terepjáró Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2018. június 22. 06:52 Állam, Élet

A magánbiztosítói piac lenyúlására készülhet a kormány, hogy egyeseknek rendbe tegye az egészségügyet

Az utóbbi években élénk magánegészségügyi piac alakult ki a biztosítók adómentessége miatt. Ennek most vége, de az állam befurakodhat, és az állampolgárok egy része továbbra is mehet a magánrendelőkbe.

Torontáli Zoltán
2018. június 19. 16:02 Élet, Piac

Drágulnak a fapadosok, egyre kevésbé mindegy, hogy mikor veszel jegyet

Mennek be a fapadosok a központi repterekre, emelkedik az olajár és többet kell fizetni a hajózó személyzetnek.

Torontáli Zoltán
2018. június 19. 11:10 Élet, Tech

A sztori, ami jól mutatja a Szilícium-völgy árnyékos oldalát

Hatalmas sikernek indult, felértékelte a piac, óriásit bukott, mert megtévesztette a befektetőket, és most újra indulna.

Fontos

Fabók Bálint
2018. június 23. 13:55 Piac

Ahogy több pénzük lett, rögtön lerohanták a magyarok a gyorséttermeket

Nemrég még nullaszaldó körüliek voltak a nagy gyorsétteremláncok, de tavaly hatalmasat nőtt a bevételük, és több milliárd forint nyereséget termeltek.

Hajdu Miklós
2018. június 22. 15:39 Piac, Világ

Magyarországot is lehúzhatja a nehéz helyzetbe kerülő német feldolgozóipar

Trump külkereskedelmi csatározása nem marad következmények nélkül, a tavaly még egyre javuló helyzetű német feldolgozóipart már le is rántotta.

Jandó Zoltán
2018. június 21. 18:59 Állam

Monopolizálódott az állami kommunikáció, 75 milliárd mehet egy emberhez

A három kormányközeli ügynökségből egy maradt. Egyszereplős "piac" jött létre, ahol úgy áraz az egyetlen talpon maradt cég, ahogy csak akar.