Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. július 23. 11:11 Élet, Pénz

Azért nem netezhetsz a repülőn, mert a légitársaságok nem akarják

Miközben a világ nagy részén már netezhetnek az utasok a repülőgépeken, Európa lemaradásban van. Az Egyesült Államokban például már az számít különleges szituációnak, ha egy légitársaság járatán nem lehet internetezni.

Európában viszont még mindig csak néhány légi fuvarozó cég szerelte fel a hosszú távú járatait wifizésre alkalmas műszerrel. Ilyenek például a Budapestről is járatot indító Lufthansa, az Air France-KLM, Emirates és a Norwegian. A légitársaságok közül a német Lufthansa a legaktívabb, tavaly januárban jelentette be, hogy több száz gépén teszi elérhetővé az internetet. Igaz, a nethasználat pénzbe kerül, és nem is olcsó.

A legtöbb európai légitársaság ennek ellenére szkeptikus. A Ryanair a német dpa hírügynökségnek azt mondta, hogy túl drága lenne a fedélzeti wifik felszerelése, miközben a szolgáltatás színvonala sem elég jó. Az ír fapados légitársaság szerint utasaik amúgy is előre letöltik azokat a tartalmakat, amelyek az utazás alatt meg kívánnak tekinteni

A Condor légitársaság szerint is túl drága a technika kiépítése. A cég – amelyhez a Thomas Cook utazási iroda is tartozik – leginkább nyaraló utasokat szállít. Szerintük az állandó internetelérés leginkább az üzleti utasoknak fontos.

A legújabb felmérések szerint ugyanakkor az utasok 47 százaléka gondolja jó dolognak a fedélzeti internetet, amely hét százalékponttal magasabb érték, mint egy évvel korábban. Vagyis nemcsak az üzletembereknek lenne fontos az állandó internetelérés.

Becslések szerint a cégeknek 30 milliárd dolláros plusz bevétele származhat a következő 15 évben. Az amerikai példa is azt mutatja, hogy az utasok szívesen fizetnek plusz pénzt az internetért. Sőt, a Norwegian például a legdrágább repülőjegy mellé ingyen adja a netet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több pluszpénzt sajtolnak ki belőlünk a fapados légitársaságokAz ülőhelyfoglalások és poggyászdíjak egyre nagyobb részét teszik ki a légitársaságok bevételeinek. A repülőjegy mellett az autó- és hotelbérlés is jól fial.

A fedélzeti wifi kipróbált technikának számít. A repülőgépekre egy speciális antennát kell felszerelni. Ez a műszer a repülés ideje alatt végig úgy pozicionálja magát, hogy folyamatosan kapcsolatba maradjon egy kommunikációs műholddal. Az utasok laptopja és telefonjai, illetve a földi szerverek között a műholdon keresztül bonyolódik le az adatforgalom.

Igaz, a régebbi gépeket át kell alakítani. A Lufthansa például budapesti központjában végzi ezeket az átalakításokat. De a magyar állam tulajdonában álló Aeroplex of Central Europe nevű cég is részt vesz a fedélzeti wifik beépítésében. (Szerettük volna a céget megkérdezni erről, de mivel állami tásaságról van szó, külön engedélyt kell kérni a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőtől. Ez a vállalat sajnos még arra kérdésünkre sem válaszolt, hogy mit akarnak a frissen megvásárolt, egykori Malév-székházzal kezdeni).

Az új gépekbe, mint az Airbus A380 és a Boing Dreamliner, eleve beépítik ezeket az eszközöket. A Deutsche Telekom, az Inmarsat műholgyártó, és a Nokia egy új technikát tesztel. E szerint nem műholdakon keresztül történne az átjátszás, hanem úgynevezett LTE-jeleken keresztül.

A műholdakat földi antennák helyetesítenék. Már most mintegy háromszáz ilyen antenna van Európában. A cégcsoport szerint sokkal olcsóbb lenne az LTE-technológiája, és gyorsabb is lenne a letöltés sebessége is.

Élet Pénz Emirates internet légitársaságok Lufthansa Norwegian Ryanair wifi Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Rigó Anita
2018. augusztus 16. 16:54 Élet

180 millió forintos fizetésemelésről mondott le a Financial Times vezére

Azért így is ki fog jönni a havi keresetéből.

Wiedemann Tamás
2018. augusztus 15. 17:58 Élet, Pénz

Beperelték a Ryanairt a sztrájk miatt törölt járatok utasai

A magyar utasokat is érintheti a Ryanair ellen indult németországi per, amelynek tétje, hogy kell-e kártérítést fizetni előre bejelentett sztrájk esetén.

Hajdu Miklós
2018. augusztus 14. 14:51 Élet

Jót tesz a gyerekeknek a dugódíj

Stockholmban tisztább lett a levegő, és az asztmás panaszok is visszaszorultak a dugódíj bevezetésével.

Fontos

2018. augusztus 16. 12:36 Világ

Trump kivásárolná Orbánt az orosz kapcsolatból

Az amerikai nagykövet szerint Magyarországnak Oroszországgal és Kínával szemben a NATO-t érdemes választania, mert az USA sokkal többet tud kínálni.

Torontáli Zoltán
2018. augusztus 16. 06:51 Piac

Ilyen is van Magyarországon: évi 26 százalékkal nő és 10 százalék profitot hoz

Megnéztük a hazai magánegészségügyi szolgáltatók krémjének számait, vagyis egy óriási üzleti jéghegy csúcsát.

2018. augusztus 15. 06:52 Állam, Piac

Nyerges Zsolt lett az ország második számú agrárbárója

Miután átvette Simicska Lajos agrárérdekeltségeit, Nyerges Zsolt cégei gazdálkodnak a második legnagyobb területen, csak Csányi Sándor vállalkozásai előzik meg.