Szentkirályi Balázs Szentkirályi Balázs
2017 október 18. 09:43 Piac

Semmiben nem jobbak a családi cégek a többi vállalkozásnál

A Budapesti Gazdasái Egyetem (BGE) átfogó tanulmányt készített a magyarországi családi vállalkozásokról. A terület azért érdekes, mert eddig idehaza viszonylag hanyagolt volt külön őket vizsgálgatni, a KSH például nem is kezeli önálló kategóriaként az ilyen cégeket. A politika viszont nem ennyire távolságtartó, létezik pályázat egymilliárdos keretösszeggel csak nekik, de banki hitelből is akad családi vállalkozókra szabott változat.

De nemcsak ezek a körülmények, hanem már maga a kifejezés is valamiféle megfoghatatlan értéket hordozó többlettartalmat sugall, mint az őstermelő, a hungarikum, vagy az otthonszülés. Pedig ilyesmi értékből ezekben a cégekben sincs egy dekányi sem, és ezt erősíti most meg a BGE is.   

Pedig a családi vállalkozások a külföldi kutatások alapján felállított hipotézis szerint felelősebben gondolkodnak, hosszabb távra terveznek és erősebb a munkaerőmegtartó képességük is.

A magyar egyetemi kutatás “egzakt eredményei alapján” viszont kiderült, hogy

a magyar családi vállalkozások átlagosan nem különböznek a nem családi cégektől.

A kutatók szerint az átlagosan húsz éves családi cégek története túlságosan rövid ahhoz, hogy a nyugati jellegzetességek beazonosíthatóak legyenek a működésükben. Ehhez sokszor generációváltás kell, ami egyébként sok ilyen cégnél éppen napirenden van, vagy a következő öt évben lesz napirenden.

De mi számít egyáltalán családi cégnek? A tucatnyi lehetséges meghatározásból a BGE kikevert egy magyar választ: azok a cégek ilyenek, ahol a tulajdoni többség (legalább 51 százalék) egy család tulajdonában van, a családtagok pedig aktívak a vállalkozás életében vezetőként és/vagy alkalmazottként. Ennek most közel harmincezer vállalkozás felel meg, tizedük generációváltásra készül vagy már túl is van rajta – utóbbiak közül kerülhetnek ki a nyugati értelemben is többletértéket hordozó, nyugatias családi cégek.

A magyar családi vállalkozások egyébként minden más fontos jellegzetességükben is eltérnek a nyugatiaktól. A tulajdonosi szerepkörben jellemzően nem a kiterjedt család van (testvérek, unokatestvérek, menyek és vejek stb.) hanem közel felerészben egy házaspár, az esetek harmadában pedig a gyermekek. A rokoni szálak az alkalmazotti szerepkörökben is fontosak, de döntően itt is csak a házastárs-gyermek tengely mentén találtak kapcsolódásokat a kutatók. 

A magyar családi cégek az innovációban sem járnak a többi vállalkozás előtt: a szektor harmada semmilyen innovációt nem hajtott végre az elmúlt két évben , viszont kb. hatoduk egyszerre több területen is igyekszik előre lépni, függetlenül a tulajdonosi körtől vagy az alkalmazottak és a tulajdonosok közötti rokoni szálaktól.

(Fotó: MTI) 

Piac családi vállalkozás kkv üzlet vállalkozás Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Jandó Zoltán Jandó Zoltán
2017 november 21. 13:29 Piac

Adják-veszik a cégeket az Orbán-családon belül

Háttérbe szorult a miniszterelnök testvére, a logisztikai cég is az édesapa, Orbán Győző kezébe került.

Torontáli Zoltán Torontáli Zoltán
2017 november 20. 10:59 Piac, Világ

A nálunk eladott ruha árából 2 százalékot kap a varrónő, és ezen nem tudunk változtatni

Nem a gyártókat kellene hibáztatni, inkább a székhelyük szerinti jogszabályokat lenne szükség átírni a modern kori rabszolgaság eltörléséhez.

Torontáli Zoltán Torontáli Zoltán
2017 november 18. 08:15 Állam, Piac

Most megnézheted, hogy be van-e jelentve a pincér a szemben lévő étteremben

Elkészítettük a feketén dolgoztató magyar cégek térképét.