Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2017. november 2. 09:22 Piac, Tech

Égeti a pénzt a Tesla, a piacok jóindulatától függhet a sorsa

Nem érhette meglepetésként a befektetőket, hogy borzalmas negyedéve volt a Teslának, hiszen hónapok óta jöttek arról hírek, hogy a cég nem tudja tartani a határidőket az első elektromos tömegautó, a Model 3 termelésénél. A tegnap éjjel megjelent számok viszont a vártnál is rosszabbak voltak: soha nem volt még ekkora vesztesége a cégnek.

 

Ezekből az adatokból is látszik, hogy a Teslának óriási szüksége van a befektetők jóindulatára, hiszen ha nincs saját eredmény, akkor külső pénzből kell megfinanszírozni a nagyratörő terveket. A cég becslése szerint idén 3,6 milliárd dollárt költenek tőkeberuházásokra, de a működés is viszi a pénzt, ezért biztosan rácsapnak arra a 4,1 milliárd dollárra még ebben az évben, amit idén bevontak a tőkepiacokról. Csak ebben a negyedévben 1,1 milliárd dollár ment tőkeberuházásokra, amiből egyelőre alig jutottak bevételhez.

Ennél is nagyobb baj, hogy komoly és a jelek szerint egyelőre megoldatlan gondok vannak a vállalat nevadai gyárában. Ugyan a két luxusautó, a Model S és a Model X gyártása jól halad (ezekből jön a cég mostani bevétele szinte teljes egészében), de a tömegautónak szánt Model 3 felfuttatása nem megy. Most már ki is derült, hogy miért: egy beszállító “labdát vesztett”, ahogy Elon Musk fogalmazott, és ezért szinte teljes egészében át kellett írniuk a gyár automatikáját vezérlő szoftvert. A problémák miatt most a két jól menő autó gyártását is visszafogják, csak hogy a Model 3 végre beindulhasson.

Musk ugyanakkor továbbra is ragaszkodik ígéretéhez, hogy márciusban már heti ötezer autó gurul ki a nevadai gyárból, amit a cég valamiért Gigafactory-nak nevez. Amíg ezt nem sikerül megoldani, addig várhatóan erősen veszteséges marad a Tesla, és további adósságokat kell bevonni a tőkepiacról, hogy fizetőképesek maradjanak. Azt is megígérte a cég, hogy amíg nem futtatja fel a Model 3-at, addig nem vág bele új, beruházásigényes projektbe – bár egy három éven belül beindítandó kínai gyár szóba került Musk beszámolójában. Az elemzőket meglepetésként érte, hogy Musk őszintén próbált szembenézni azzal a ténnyel, hogy talán nem biztos, hogy jól fog elsülni, ha túl gyorsan akarnak túl nagyra nőni.

A tőzsdét mindenesetre nem sikerült meggyőzni, a részvényárfolyam több mint öt százalékot esett az eredmények megjelenése után, és az eddigi, négyszáz dollárhoz közeli csúcshoz képest elég sokat, jó 17 százalékot esett.

Piac Tech elon musk model 3 tesla Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Jandó Zoltán
2018. május 18. 06:51 Pénz, Piac

Üzleti titkokat adott ki Orbán és Szijjártó, de tényleg jöhet a román gáz

Néhány éven belül valóban lehet jelentős alternatívája az orosz gáznak Magyarországon, még akkor is, ha ebből most épp balhé van Romániában.

Torontáli Zoltán
2018. május 17. 06:50 Piac

Csak egészen súlyos trükkökkel tudnak talpon maradni az életképtelen élelmiszerboltok

Szürke foglalkoztatás, uzsora, csalás, hálózaton belüli trükközés és lobbi a falusi kisboltokért: a magyar kiskereskedelmi láncok nagy túlélők. Elemzésünk a hazai boltok kilátástalan helyzetéről, második rész.

Torontáli Zoltán
2018. május 16. 13:54 Piac

Már a Volvo is azt mondja, jobb emberekkel dolgoztatni, mint robotokkal

Valahogy a gyártósor végén jobb minőség jön le, ha bizonyos folyamatokat emberek végeznek el.

Fontos

Kasnyik Márton
2018. május 19. 15:46 Világ

Egyre nehezebb megkülönböztetni az USA külpolitikáját Trump üzleti érdekeitől

Kína, Katar és az oroszok mesterien befolyásolják pénzzel az amerikai elnököt. A nyílt vesztegetéstől visszariadó európaiak veszthetnek ezen a legtöbbet.

Hajdu Miklós
2018. május 18. 16:02 Állam

Hiába van óriási szükség munkásokra, rengetegen az idénymunkában ragadtak

Még mindig nagyon sokan eltűnnek télre a munkaerőpiacról, pedig a cégek már lasszóval keresik a dolgozókat.

Fabók Bálint
2018. május 16. 06:50 Világ

Az Orbán-kormány aszfaltozója Afrika szívében vesz részt egy 125 milliárd forintos útépítésen

A Duna Aszfalt a világkereskedelem szempontjából is jelentős útépítésen vesz részt, amely a Kongói DK-t és Zambiát köti össze.