Torontáli Zoltán
2017. november 28. 15:09 Piac, Világ

Az egyik legjobb munkahely volt, aztán átpréselték a kapitalizmus húsdarálóján

“Helló, a nevem Josh. Hímneműnek tartom magam” – így mutatkozott be az Etsy amerikai társaság vezérigazgatója, Josh Silverman a kinevezése napján, idén májusban. A kézműves árusok online piacterét működtető vállalat új vezetője viccesnek szánta a mondatait, arra reflektálva, hogy a cégnél híresen nyitottan kezelték a dolgozók különböző szexuális irányultságát, a tréfa azonban nem ért célba.

A teremben lévő munkatársak rémülettel és félelemmel fogadták az új vezért, aki éppen kirúgott 80 embert, köztük közkedvelt elődjét, Chad Dickersont. Félelmük nem volt alaptalan, az új érában a munkahelyük alaposan megváltozott.

Ahogy azt a New York Times részletesen bemutatta, Silverman a következő hetekben leállított egy rakás olyan projektet, amelyeken már hónapok óta dolgoztak, majd nemsokára lapátra tett további 140 embert. Az Etsy-nél ez elég nagy durvaságnak számított, az alapítók ugyanis kezdettől fogva olyan környezet kialakításán dolgoztak, amelyet “eredendően igazságosnak” gondoltak. A munkatársak szabadon kifejthették a véleményüket mindenről, a viták hevében még kiabáltak is egymással, voltak, akik sírva beszéltek érzelmeikről, és mindez nem járt retorzióval. A cég, amely rengeteg női kézműves, otthoni dolgozó áruját értékesítette, Amerikában szokatlanul bőkezű, hat hónapos fizetett szülési szabadságot adott a dolgozóinak, az irodában ingyenes természetes ételekkel és jógaórákkal várta őket, vagy olyan helyiségekkel, ahol a háziállatokkal együtt is lehetett dolgozni.

Amikor azonban 2015-ben az Etsy részvényeit bevezették a tőzsdére, az építményen repedések keletkeztek. A piac ugyanúgy ítélte meg a céget, mint bármelyik versenytársát, és nem tolerálta az elszálló költségeket. Pár rosszabb eredményt hozó negyedév után a részvényesek türelme elfogyott és kitört a vállalatirányítási háború. A rövid távú pénzügyi célokat és a hosszabb távú idealisztikus vállalásokat nem lehetett összeegyeztetni.

 

Silverman alatt az Etsy pénzügyi mutatói javulni kezdtek, a munkahelyi légkörre azonban rá sem lehet már ismerni. Korábban volt egy csapat, amelyik az üzletmenetet a vállalati értékekhez igazította, ezt elég gyorsan felszámolták. A nyereségesség előtérbe helyezése olyan intézkedésekhez vezetett, amelyek miatt a dolgozók lelkesedése alábbhagyott. Silverman megállíthatatlan, mindent megtesz a számok teljesítéséért, emberi oldalról nézve azonban a cég rengeteg mindent felad, és ehhez képest csak nagyon keveset nyer.

Mesék egy halrajról

A 2005-ben alapított Etsy meseszerű története így csak durván tíz évig tartott. Az egyik alapító, Robert Kalin a vásárlók és kézműves termékek eladói közötti kapcsolat erejét érzékeltetve gyakran olvasott fel egy olyan mesekönyvből, amely egy halrajról szólt. A példázatok mind arról szóltak, hogy a kis halak csak rajba tömörülve tudnak versenybe szállni a nagyokkal. Kalin idealista közösségi szemléletmódja ragadósnak bizonyult, és 

az Etsy olyan jó hírű munkahely lett, hogy sok szakember még a fizetési igényéből is kész volt leadni, hogy ott dolgozhasson.

A hagyományos vállalati sémákat nem követték a mindennapokban, a konszenzus keresése például mindig fontosabb volt, mint a gyorsaság. Csakhogy a finanszírozásban ez nem ment, ott nem volt ilyen választási lehetőség. A kockázati tőkebefektetők 85 millió dollárt öntöttek a vállalatba, és a megtérüléshez az Etsyt be kellett vezetni a tőzsdére, máskülönben a befektetők tulajdonosként átvették volna az irányítást.

Küzdelem a koedukált mosdókért

A tőzsdére már Dickerson irányítása alatt ment a vállalat, de megpróbálta ebből is kihozni a legtöbbet: kisbefektetőknek és az Etsy-n keresztül kereskedő árusoknak próbált minél több részvényt juttatni, hogy a tőkepiacok rövid távú hullámzásaitól óvja magát. Ez azonban nem sikerült, a részvények értéke idővel esni kezdett, különösen akkor, amikor az Amazon létrehozta a saját, hasonló piacterét.

Az Etsy egészen a végsőkig tartotta az arculatát, a nehézségek ellenére is megtartották a bőkezű juttatásokat és az egészen nyílt vállalati környezetet. Dickersontól bármit lehetett kérdezni, és az ott dolgozók elmondása alapján őszintén próbált válaszolni, mája azt is elismerte, hogy fogalma sincs a dolgokról. A nemek közötti egyenlőségre, helyesebben a különbségtétel elutasítására különösen figyeltek, a mosdók például koedukáltak maradtak, csak egy tábla volt rajtuk, amelyen az állt: “Bár törvény szerint a nemekre vonatkozó jelöléssel kell ellátni az ajtókat, mi úgy gondoljuk, hogy a nemek nem kettős természetűek”.

Silverman korábban az eBay-nél, a Skype-nál és az American Express-nél dolgozott, és amikor tagként beült az első igazgatósági ülésre az Etsynél, nagyon gondterhelt lett. Dickerson ugyanis előadta, hogy a költségek gyorsabban nőnek, mint a bevételek, a cégnek mégis nemzetközi terjeszkedésben kellene gondolkodnia. Silverman szerint viszont válság volt, amit a menedzsment egyáltalán nem érzékelt.

Könnyes búcsú

A helyzet akkor vált élessé, amikor egy befektetési alap beszállt a társaságba, és megnézte a számokat, majd utasította az igazgatóságot, hogy nagyobb hangsúlyt fektessen az értékesítésre, illetve “kutasson fel stratégiai lehetőségeket”. Ez virágnyelven azt jelentette: adják el a vállalatot. Nem sokkal később két magántőkealap vásárolta be magát a cégbe, és megszületett a konszenzus Dickerson elmozdításáról. Dickerson könnyek között olvasta fel a 80 dolgozó elbocsátásáról szóló határozatot, majd közölte, hogy őt is kirúgták. Utána jött Silverman, a hímnemű megjegyzésével.

“Mit tesz az új vezetőség azért, hogy visszaszerezze a bizalmunkat, és helyreállítsa azt az empatikus légkört, amiért sokunk egyáltalán itt dolgozik” – kérdezte tőle egy alkalmazott, Silverman azonban elég hűvös választ adott.

A bizalmat meg kell szolgálni, az nem jár magától. Tartsa nyitva a szemét, és majd jobban megismerjük egymást – mondta.

Silverman viharos bemutatkozása óta a sok felfüggesztett projekt mellett sok új is indult. Az új vezérigazgató is elismeri, hogy ezeknek több mint a fele sikertelen, és abba kell hagyni, de ahogy mondja, legalább próbálkoznak felrázni a céget. A változásokkal nem mindenki elégedetlen, a nagyobb kockázatvállalásra való ösztönzés sokaknak tetszik. Azt is kedvezően fogadják, hogy Silverman meghonosította a számonkérhetőség kultúráját, a mindent megbocsátó korábbi puha vezetés után.

A kézműves, egyedi termékeiről híres Etsy-t azonban a kritikusok szerint kezdik túlságosan is elönteni a tömegtermékek. Egyre nehezebb kibogarászni, hogy melyek az ügyeskezű kis vállalkozók által készített termékek, és melyek származnak a gyárak futószalagjairól. Az igazi kézműves kereskedők egy része ezt nagyon sérelmezi, mert mindez azt jelenti, hogy 

az Etsy elkezdett hasonlítani az eBay-re vagy az Amazonra, márpedig annak idején pont azért hozták létre, hogy különbözzön tőlük.

November elején az Etsy jó negyedéves számokat jelentett be, és részvényeinek árfolyama a hírek hatására emelkedni kezdett. Másnap az árfolyam korrigált, a számok annyira mégsem voltak jók, mint az elemzők várták, Silverman mégis győzelmi jelentéssel mehetett be dolgozni. A székházban a munkatársak előtt úgy értékelte a történteket, hogy az elmúlt fél év nehéz időszakának meglett az eredménye. A szakértők biztosak abban, hogy az Etsy Silverman irányítása alatt fejlődni fog. Olyan munkahelyi kultúrájú cég azonban már nem lesz, mint történetének első éveiben volt.

Piac Világ átalakítás Etsy vállalat Olvasson tovább a kategóriában

Piac

2017. december 15. 14:56 Piac

Ijesztő a különbség a multik és a magyar cégek között

A multiknál dolgozó 690 ezer ember több értéket termet, mint a magyar tulajdonú vállalkozások közel kétmillió alkalmazottja.

2017. december 15. 12:14 Állam, Piac

Nyolc éve ment utoljára ilyen jól az építőiparnak

Hol van már a tavalyi mélypont? A lakásépítések és az uniós projektek is húzzák a szektort, ami idén ismét húzóágazat lett.

2017. december 14. 10:31 Piac, Világ

Kicsinálják az amerikaiak az olajországokat

Az OPEC nem tudja olyan gyorsan csökkenti a kitermelést, amilyen ütemben az amerikai nő.