Jandó Zoltán
2017. december 7. 14:43 Piac

Fehér lesz a Viagra, és sokkal olcsóbb, mint eddig

Hétfőtől fehér verzióban is kapható lesz az Egyesült Államokban világ legismertebb potencianövelője, az eddig kék színével márkát építő Viagra. A készítményt gyártó amerikai Pfizer ugyanis úgy döntött, még az USÁ-ban is azelőtt piacra dobja saját termékének olcsóbb versenytársát, mielőtt a többi konkurens megtehetné ugyanezt. Az eddig évi 1,5-2 milliárd dollárt (jelenlegi árfolyamon 400-500 milliárd forintot) hozó Viagra szabadalmi védettsége ugyanis lejár a tengerentúlon, így hamarosan elönthetik a piacot a kis kék tablettával azonos hatóanyagú, de annál sokkal olcsóbb szerek (Európában ugyanez már korábban megtörtént).

A Pfizer a tervek szerint feleannyiért adja majd az új Viagráját, de a vele gyakorlatilag azonos kék verzió is piacon marad a hűséges fogyasztók kedvéért. Erősen kérdéses azonban, hogy mindez mire lesz elegendő, a szabadalom lejáratát követően ugyanis a konkurensek általában durva árversenyt indítanak, és idővel akár 90 százalékkal is olcsóbban adhatják a saját termékeiket. Az egyik legnagyobb kihívó az izraeli Teva, amely fel is készült, bár a tervezett árat egyelőre titkolja.

 


A hirtelen árzuhanás a piac sajátosságaival magyarázható. A gyógyszerfejlesztés nem működne, ha nem biztosítanának egy bizonyos ideig monopóliumot az új készítményeknek. Egy-egy patikaszer kifejlesztése, illetve a klinikai tesztelése több milliárd dollárba kerül, és erre senki sem vállalkozna, ha már a gyógyszer értékesítésének másnapján megjelennének a másolataikkal a konkurensek. Ők azért lehetnének rögtön olcsóbbak,  mert ezeket a vizsgálatokat már nem kellene elvégeztetniük, hiszen egyszer már kiderült, hogy a hatóanyag működik és nem veszélyes.

Épp ezért az új (úgynevezett originális, vagy eredeti készítmények) 20-25 éves szabadalmi védettséget kapnak, hogy legyen esélyük visszahozni a fejlesztési költségeket. Ennek az időszaknak egy része még a fejlesztésre, tesztelésre megy el, azaz ennél rövidebb ideig tart az értékesítési monopólium, de így is hosszú évekig nem forgalmazhatja más ugyanazt a hatóanyagot. Csak a szabadalom lejárta után jelenhetnek meg a konkurensek, az úgynevezett generikus készítményekkel, amelyek ugyanazt a hatóanyagot tartalmazzák.

A Viagrának persze eddig is volt versenytársa az USÁ-ban is. Bár a Pfizer kék tablettája volt az első potencianövelő, öt évvel 1998-as piacra dobása után kijött Cialis nevű saját termékével a szintén amerikai Eli Lilly is. Utóbbi termék idővel meg is előzte a nagy konkurenst, és az elmúlt években rendre 2 milliárd dollár feletti forgalmat hozott.

Erre a teljesítményre a Viagra csak egyetlen évben volt képes, de a Pfizernek így sem lehet oka panaszra. A potencianövelő, amelynek globális piaci részesedése most is nagyjából 45 százalék, ugyanis sokszorosát hozta vissza a fejlesztési költségeknek.  Közel húsz évvel ezelőtti piacra dobása óta már több mint 30 milliárd dolláros bevételnél tart.

Ennek a számnak a növekedése azonban a következő években biztosan erősen lelassul majd. Bár a Pfizernél azzal számolnak, hogy a fogyasztók 20 százaléka lojális lesz az originális Viagrához, az árak zuhanása biztosan sokakat az azonos hatású, de olcsóbb készítmények irányába tol majd.

 

Minden idők legkeresettebb patikaszerének, a Lipitornak az esete jól szemlélteti, hogy a generikus versenynek milyen hatása lehet a forgalomra. Ez a Pfizer által gyártott koleszterincsökkentő a jobb éveiben 12 milliárd dollárnál is többet hozott, de még a szabadalom kifutásának évében, 2011-ben sem járt messze a 10 milliárdtól. Viszont 2012-ben közel 60 százalékot esett a bevétel, és jelenleg a hetedét sem éri el a 8-10 évvel ezelőttinek.

A Lipitor azt is jól mutatja, hogy bár a Viagra nem teljesített rosszul, a legnagyobb forgalmú gyógyszerektől elég messze van. A kis kék tabletta az elmúlt időszakban az ötven legkeresettebb készítmény közé is csak 2012-ben tudott bekerülni, a 41. helyen. Tavaly a legnagyobb bevételt az AbbVie nevű cég immunrendszerre ható gyógyszere, a Humira hozta, több mint 16 milliárd dollárt. A Top10-be tavaly 5,7 milliárd dollárral lehetett bekerülni.

 

A mindenkori értékesítést összesítő listán sincs az első helyezettek között a Viagra. Ebben a rangsorban a Pfizer kék tablettájának bő 30 milliárdja alig fele a Top 10-be kerülés alsó határának.

 

Piac generikus gyógyszer Viagra Olvasson tovább a kategóriában

Piac

2017. december 15. 14:56 Piac

Ijesztő a különbség a multik és a magyar cégek között

A multiknál dolgozó 690 ezer ember több értéket termet, mint a magyar tulajdonú vállalkozások közel kétmillió alkalmazottja.

2017. december 15. 12:14 Állam, Piac

Nyolc éve ment utoljára ilyen jól az építőiparnak

Hol van már a tavalyi mélypont? A lakásépítések és az uniós projektek is húzzák a szektort, ami idén ismét húzóágazat lett.

2017. december 14. 10:31 Piac, Világ

Kicsinálják az amerikaiak az olajországokat

Az OPEC nem tudja olyan gyorsan csökkenti a kitermelést, amilyen ütemben az amerikai nő.