Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. január 21. 07:31 Piac, Tech

Aki ezt bevezette, tíz százalékkal több dolgozót tudott felvenni

Az Egyesült Államokban az első vonalkódolvasót 1974-ben kezdték használni az Ohio államban lévő Troy nevű város egyik áruházában. A rendszert eredetileg az élelmiszer kiskereskedelem számára fejlesztették ki, de amint a gyártók elkezdték rányomtatni a kódokat a csomagolásra, a leolvasók pedig gyakorlatilag automatizálták a készletnyilvántartást, a vonalkód szép lassan meghódította a kereskedelem többi szegmensét is.

A vonalkód első hat számjegye a gyártót azonosítja, két bostoni egyetemi kutató pedig ezek alapján megnézte az amerikai nyilvántartásban, hogy melyik cég mikortól kezdte használni a technológiát. A társaságok beazonosítása arra is alkalmat adott, hogy megnézzék, melyik iparágban mikor mennyire volt elterjedt a technológia alkalmazása.

Ahogy a kutatók a Voxeu-ban közölt ismertetésükben is írják, a technológia terjedése kezdetben tipikusan tyúk-tojás probléma volt, a vonalkód használata csak akkor volt hatékony, ha volt elég leolvasó hozzá, de a leolvasókat csak akkor érte meg telepíteni, ha elég kóddal ellátott termék pörgött a piacon.

Az élelmiszeriparban ezért a kereskedők, a nagykereskedők és a gyártók együtt kezdtek dolgozni a szabvány szélesebb körű elterjesztésén. Amikor pedig más kereskedők is látták, hogy mi történik, már ők is azonnal be akartak szállni a hatékonyság növelése érdekében. A tanulmány adataiból szépen kirajzolódik, hogy a hálózati hatás hogyan gyűrűzött be, és milyen eredményt hozott a kereskedelemben.

Vonalkódok megjelenése a különböző iparágakban.

Egyértelműen látszik például, hogy az élelmiszerüzletekben akkor ugrott meg a leolvasók száma, amikor a bevételük nagyobb része kezdett olyan iparágak gyártóitól jönni, amelyek rányomtatták a termékeikre a vonalkódot. A gyártóknál is drasztikus ugrást hozott a vonalkód megjelenése, a bevezetés utáni évben mindenhol körülbelül 10 százalékkal növelték az alkalmazottaik létszámát. Az emelkedés egyszeri volt, mert az adatok szerint a 10 százalékos ugrás után hosszabb távon a létszám ezen a magasabb szinten stabilizálódott.

A kutatók azt valószínűsítik, hogy amikor a nagyobb áruházláncok elkezdték megkövetelni a gyártóktól az új technológia használatát, a bevezetésre hajlandó cégek hirtelen nagyobb szeletet hasítottak ki a megrendelések piacából, és ennek kiszolgálására több embert kellett alkalmazniuk.

A vonalkód által automatizált készletnyilvántartásnak köszönhetően a kereskedők több árufajta kezelésére lettek képesek, ami azt eredményezte, hogy a gyártók többféle terméket kezdtek nekik gyártani. Minden iparágra jellemző, hogy a vonalkód bevezetése után a gyártók új márkabejegyzései látványosan megugrottak.

Az adatokból az is kiderült, hogy az amerikai import 1975 és 1992 között azokban az iparágakban ugrott meg, amelyekben a vonalkód alkalmazása a leginkább elterjedt. Ez arra utal, hogy a kerekedők készletezési kapacitását az új technológia annyira megnövelte, hogy a hazai beszállítókon kívül már nyugodtan terjeszkedhettek a megrendeléseikkel a külföldi gyártóknál is.

A kutatók arra figyelmeztetnek, hogy mindez nem egyik napról a másikra történt. A vonalkód 70-es évek közepétől kezdődő terjedése után a gyártók csak a 80-as években kezdték tömegesen használni az új technológiát, de ennek kedvező hatását a kerekedők ténylegesen csak a 90-es években és a 2000-es évek első felében érezték meg. Mindezt úgy, hogy ebben a durván 30 évben minden piaci szereplőnek folyamatosan fejlesztenie kellett a technológiát, a vállalati szervezetet és az ellátási lánc működését, vagyis pénzt kellett betennie a rendszerbe.

Piac Tech áruház kiskereskedelem vonalkód Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Wiedemann Tamás
2018. július 16. 11:12 Pénz, Piac

Másodpercenként kell egy árucikket lehúzni az Aldiban

Egy raklapnyi árut pedig 15 percen belül kell kihelyezni a polcokra. Igaz, az átlagbérek is jobbak a diszkonláncoknál.

Fabók Bálint
2018. július 15. 07:39 Piac

A világ negyedében kapható a 12 éve indult borsodi energiaital

A Hell Energy termékei a világ mintegy ötven országban kaphatóak, Azerbajdzsánban piacvezető, de Angolában, Venezuelában és Kambodzsában is árulják.

2018. július 13. 13:46 Piac, Világ

A kereskedelmi háború csak tünete a nagy amerikai-kínai versenyfutásnak

A két ország a világ vezető szerepéért versenyez. Ilyenkor nem csoda, ha kitörnek a gazdasági konfliktusok.

Fontos

Torontáli Zoltán
2018. július 14. 16:35 Élet, Tech

Kifejlesztették a színes röntgent, és az első felvétel lélegzetelállító

Tökéletes példa arra, hogy az alapkutatás néha villámgyorsan tud hétköznapi hasznot hozni.

Wiedemann Tamás
2018. július 12. 06:53 Állam, Pénz

Hiába csökkenti a kormány a nyugdíjas munkavállalók adóját, kevesen fognak dolgozni

Nem a most nyugdíjba vonulók aktivizálása fogja megoldani a szűkös munkaerő-helyzetet. Alig néhány ezer ember vállalhat majd munkát a nyugdíj mellett.

Fabók Bálint
2018. július 11. 16:05 Állam

A gasztroforradalom és a luxuséttermek menetelése ellenére 2005-ben többet költöttünk éttermekben, mint most

A magyar csúcséttermeknek kilőtt az árbevétele az elmúlt pár évben, pedig a vendéglátás csak most kezdi kiheverni a válság által okozott sokkot.