Torontáli Zoltán
2018. január 25. 10:50 Piac, Tech

Az amerikai szakszervezetek hadat üzentek a drónoknak, a robotoknak és az önvezető autóknak

Ahogy az várható volt, az emberi munkát kiváltó automatikus megoldások terjedése félelmet keltett azokban az iparágakban, ahol emiatt tömeges elbocsátásoktól lehet tartani. Ennek a félelemnek az egyik leglátványosabb megjelenését produkálta most a Teamsters nevű amerikai szakszervezet, amely megtiltaná a tagjait foglalkoztató UPS-nek, hogy a jövőben drónokat, önvezető autókat vagy hasonló technológiákat alkalmazzon.

Nem kispályás szereplőről van szó, hiszen az amerikai logisztikai szolgáltatónál 260 ezer alkalmazottnak függ a sorsa attól a kollektív szerződéstől, amelyet most kezdtek újratárgyalni, és a folyamatban a szakszervezetnek ez az egyik legfontosabb követelése.

A most érvényben lévő kollektív szerződést még 2013-ban tárgyalták le, írja a Wall Street Journal, de akkor még teljesen más volt a piac helyzete. Az utóbbi öt évben az online kereskedelem olyan mértékben fejlődött, hogy a csomagszállítás iránti igény óriási mértékben nőtt, és várhatóan még növekedni is fog. Ennek két legfontosabb hatása az lett, hogy a kézbesítők a csúcsidőszakokban hirtelen azon kapták magukat, hogy késő estig kell dolgozniuk, a cégnek pedig folyamatos beruházásokra van szüksége, hogy a raktárainak kapacitását bővíteni tudja. Eközben egyre nehezebb új munkaerőt találni, ami felfelé hajtja a béreket.

A szakszervezet, amely elég jó pozícióból ült le most a tárgyalóasztalhoz, többek között azt szeretné elérni, hogy este 9 után a kézbesítőknek már semmiképpen ne kelljen dolgozniuk, a követelések között azonban a robot-technológiák tiltása az igazán érdekes új elem.

A UPS, más logisztikai cégekhez hasonlóan, folyamatosan teszteli a drónokkal való szállítási lehetőségeket, és számításai szerint elképzelhető olyan megoldás, amely összességében csökkenti a működési költségeket. Egy floridai kísérletben már odáig jutottak, hogy a teherautó tetejéről egy drón kézbesíti a csomagokat a házakhoz, miközben a sofőrnek csak annyi a dolga, hogy végigvezeti a teherautót az utcán.

Ezzel a módszerrel sokkal több csomagot lehet adott idő alatt házhoz juttatni, és a hatékonyság növelése jó hatással van az üzleti eredményre, de nagyrészt azért, mert kevesebb alkalmazottat igényel. Az önvezető teherautók megjelenése pedig azt vetíti előre, hogy még a sofőrre sem lesz szükség.

Piac Tech kollektív szerződés önvezető autó szakszervezet UPS Olvasson tovább a kategóriában

Piac

2018. február 19. 11:55 Piac, Világ

Korrupció gyanúja miatt őrizetbe vették a jegybankelnököt Lettországban

Közben az USA pénzmosással vádolja az ország harmadik legnagyobb bankját, aminek kifizetéseit az Európai Központi Bank hétfőn be is fagyasztotta.

2018. február 19. 06:51 Állam, Piac

A kormány a rezsidémon mellé állt

A rezsibiztos a drágább gáz mellett érvel, a lakossági fogyasztók pedig lemondhatnak arról, hogy a piaci verseny alacsonyabb gázárat hozzon.

2018. február 17. 07:18 Élet, Piac

Ugyanaz a tej van minden áruházlánc saját márkás dobozában

Az Aldi egyszerűen megvett egy magyar tejmárkát, hogy tudjon belőle túró rudit is csinálni. Elmentünk a tejüzembe, hogy megnézzük.

Fontos

2018. február 19. 09:17 Állam, Világ

A magyar állam 310 milliárd forintot hitelezne a Fülöp-szigeteken üzletelő magyaroknak

A Fülöp-szigetek kereskedelmi minisztere szerint komolyan érdeklődünk a mangó, a banán, a kókuszdió és a karragén iránt.

2018. február 16. 12:36 Állam, Élet

Egyáltalán nem biztos, hogy csődbe menne a bulinegyed az éjféli zárórával

Még az is lehet, hogy emelkedne az árbevétel, ha az európai bulizók alsó rétegei helyett igényesebb vendégekre állnának át.

2018. február 16. 07:01 Piac

Éppen akkor lépett be a Mol a közösségi autózásba, amikor megnyílt az út a monopolizálás előtt

Hirtelen megteremtődött annak a feltétele, hogy hosszabb távon csak egy közösségi autóbérlő rendszer legyen Budapesten.