Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. január 25. 10:50 Piac, Tech

Az amerikai szakszervezetek hadat üzentek a drónoknak, a robotoknak és az önvezető autóknak

Ahogy az várható volt, az emberi munkát kiváltó automatikus megoldások terjedése félelmet keltett azokban az iparágakban, ahol emiatt tömeges elbocsátásoktól lehet tartani. Ennek a félelemnek az egyik leglátványosabb megjelenését produkálta most a Teamsters nevű amerikai szakszervezet, amely megtiltaná a tagjait foglalkoztató UPS-nek, hogy a jövőben drónokat, önvezető autókat vagy hasonló technológiákat alkalmazzon.

Nem kispályás szereplőről van szó, hiszen az amerikai logisztikai szolgáltatónál 260 ezer alkalmazottnak függ a sorsa attól a kollektív szerződéstől, amelyet most kezdtek újratárgyalni, és a folyamatban a szakszervezetnek ez az egyik legfontosabb követelése.

A most érvényben lévő kollektív szerződést még 2013-ban tárgyalták le, írja a Wall Street Journal, de akkor még teljesen más volt a piac helyzete. Az utóbbi öt évben az online kereskedelem olyan mértékben fejlődött, hogy a csomagszállítás iránti igény óriási mértékben nőtt, és várhatóan még növekedni is fog. Ennek két legfontosabb hatása az lett, hogy a kézbesítők a csúcsidőszakokban hirtelen azon kapták magukat, hogy késő estig kell dolgozniuk, a cégnek pedig folyamatos beruházásokra van szüksége, hogy a raktárainak kapacitását bővíteni tudja. Eközben egyre nehezebb új munkaerőt találni, ami felfelé hajtja a béreket.

A szakszervezet, amely elég jó pozícióból ült le most a tárgyalóasztalhoz, többek között azt szeretné elérni, hogy este 9 után a kézbesítőknek már semmiképpen ne kelljen dolgozniuk, a követelések között azonban a robot-technológiák tiltása az igazán érdekes új elem.

A UPS, más logisztikai cégekhez hasonlóan, folyamatosan teszteli a drónokkal való szállítási lehetőségeket, és számításai szerint elképzelhető olyan megoldás, amely összességében csökkenti a működési költségeket. Egy floridai kísérletben már odáig jutottak, hogy a teherautó tetejéről egy drón kézbesíti a csomagokat a házakhoz, miközben a sofőrnek csak annyi a dolga, hogy végigvezeti a teherautót az utcán.

Ezzel a módszerrel sokkal több csomagot lehet adott idő alatt házhoz juttatni, és a hatékonyság növelése jó hatással van az üzleti eredményre, de nagyrészt azért, mert kevesebb alkalmazottat igényel. Az önvezető teherautók megjelenése pedig azt vetíti előre, hogy még a sofőrre sem lesz szükség.

Piac Tech kollektív szerződés önvezető autó szakszervezet UPS Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Jandó Zoltán
2018. május 18. 06:51 Pénz, Piac

Üzleti titkokat adott ki Orbán és Szijjártó, de tényleg jöhet a román gáz

Néhány éven belül valóban lehet jelentős alternatívája az orosz gáznak Magyarországon, még akkor is, ha ebből most épp balhé van Romániában.

Torontáli Zoltán
2018. május 17. 06:50 Piac

Csak egészen súlyos trükkökkel tudnak talpon maradni az életképtelen élelmiszerboltok

Szürke foglalkoztatás, uzsora, csalás, hálózaton belüli trükközés és lobbi a falusi kisboltokért: a magyar kiskereskedelmi láncok nagy túlélők. Elemzésünk a hazai boltok kilátástalan helyzetéről, második rész.

Torontáli Zoltán
2018. május 16. 13:54 Piac

Már a Volvo is azt mondja, jobb emberekkel dolgoztatni, mint robotokkal

Valahogy a gyártósor végén jobb minőség jön le, ha bizonyos folyamatokat emberek végeznek el.

Fontos

Kasnyik Márton
2018. május 19. 15:46 Világ

Egyre nehezebb megkülönböztetni az USA külpolitikáját Trump üzleti érdekeitől

Kína, Katar és az oroszok mesterien befolyásolják pénzzel az amerikai elnököt. A nyílt vesztegetéstől visszariadó európaiak veszthetnek ezen a legtöbbet.

Hajdu Miklós
2018. május 18. 16:02 Állam

Hiába van óriási szükség munkásokra, rengetegen az idénymunkában ragadtak

Még mindig nagyon sokan eltűnnek télre a munkaerőpiacról, pedig a cégek már lasszóval keresik a dolgozókat.

Fabók Bálint
2018. május 16. 06:50 Világ

Az Orbán-kormány aszfaltozója Afrika szívében vesz részt egy 125 milliárd forintos útépítésen

A Duna Aszfalt a világkereskedelem szempontjából is jelentős útépítésen vesz részt, amely a Kongói DK-t és Zambiát köti össze.