Torontáli Zoltán
2018. február 11. 15:47 Piac

Hiába küzdenek ellene a légitársaságok, komoly pilótahiány jöhet

Óriási munkaerőhiány léphet fel a légi iparban, ha nem sikerül megoldani a pilótaképzés globális problémáját. A Reuters összefoglalója szerint 2027-re összesen 255 ezer új pilótának kellene munkába állnia, ám erre elég kevés esély mutatkozik, hiszen több mint 50 százalékuk még el sem kezdte a képzést.

A kereslet már most olyan nagy, hogy a légitársaságok kénytelenek egymástól elcsábítani a pilótákat, ami felhajtja a fizetéseket, de nincs más választásuk, mert különben nem tudnak teljes kihasználtsággal repülni.

Szakértők szerint nem a motivációval, hanem az anyagiakkal van gond, továbbra is sokan szeretnének pilótaként dolgozni, csak egyre nehezebben tudják kifizetni a képzésük költségeit. Az Egyesült Államokban 70 ezer dollár (17,8 millió forint) körül van egy komplett, évekig tartó kurzus díja, de a 2008-as válság óta erre már sokkal nehezebb hitelt felvenni.

A légitársaságok szinte mindenhol azon dolgoznak, hogy a képzés idejét vagy költségét lefaragják. Az Air France nemrég hirdette meg azt a programját, amelynek keretében fizeti a képzést, és a végzősöket azonnal le is szerződteti. Máshol klasszikus tanulmányi szerződésekben gondolkodnak, a Cebu Pacific légitársaság például 240 pilóta kiképzését finanszírozza, majd az összeget a nála elhelyezkedők fizetéséből később részletekben levonja.

A Lufthansa képzőközpontja tavaly októberben jelentette be, hogy a kétéves képzésének árát 100 ezer euróról 80 ezerre csökkentette. Ott tartunk, hogy a képzésben résztvevő pilótáknak ma már 80 százaléka valamilyen anyagi segítséget kap, és a végzés utáni első napon munkába állhat.

Mindez azonban nem oldja meg a hosszú távú problémákat. A gyorsan fejlődő kínai légitársaságok például a kínai jelentkezők számára teljes egészében kifizetik a képzés költségét, de olyan hosszú távú munkaszerződéseket íratnak alá velük, hogy őket nem lehet onnan kimozdítani. Kínában azonban akkora a kereslet, hogy még így sincs elég pilóta.

Piac képzés munkaerőhiány pilóta repülés Olvasson tovább a kategóriában

Piac

2018. február 17. 07:18 Élet, Piac

Ugyanaz a tej van minden áruházlánc saját márkás dobozában

Az Aldi egyszerűen megvett egy magyar tejmárkát, hogy tudjon belőle túró rudit is csinálni. Elmentünk a tejüzembe, hogy megnézzük.

2018. február 16. 07:01 Piac

Éppen akkor lépett be a Mol a közösségi autózásba, amikor megnyílt az út a monopolizálás előtt

Hirtelen megteremtődött annak a feltétele, hogy hosszabb távon csak egy közösségi autóbérlő rendszer legyen Budapesten.

2018. február 15. 06:53 Pénz, Piac

Hárommilliárdért adhatta el közbeszerzéseken hizlalt cégét Orbán Viktor veje

Kiszámoltuk, ki volt a végső haszonhúzó Tiborcz István botrányos közvilágítás-intéző cégének történetében. Úgy tűnik, hogy Tiborcz.

Fontos

2018. február 19. 09:17 Állam, Világ

A magyar állam 310 milliárd forintot hitelezne a Fülöp-szigeteken üzletelő magyaroknak

A Fülöp-szigetek kereskedelmi minisztere szerint komolyan érdeklődünk a mangó, a banán, a kókuszdió és a karragén iránt.

2018. február 16. 12:36 Állam, Élet

Egyáltalán nem biztos, hogy csődbe menne a bulinegyed az éjféli zárórával

Még az is lehet, hogy emelkedne az árbevétel, ha az európai bulizók alsó rétegei helyett igényesebb vendégekre állnának át.

2018. február 15. 14:59 Állam, Pénz

Mészáros Lőrinc részvényre cseréli a legnagyobb cégeit, és gigantikusat kaszál ezen

Fél óra alatt 10 milliárd forintot keresett az ügyleten, és még nincs vége a napnak.