Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 6. 13:03 Piac

Beindultak a magánvasutak Európában

Március 24-én kifut egy intercity vonat Kölnből, és Düsseldorf, Duisburg, Essen, Gelsenkirchen, Münster, illetve Osnabrück érintésével Hamburgig megy. A járat érdekessége, hogy nem az állami vasútvállalat, hanem egy magáncég, a Flixmobility fogja indítani. Ez az a társaság, amelyet a magyar utazók is ismerhetnek, hiszen a buszos ága Flixbus márkanév alatt Budapestről is indít járatokat, főleg Nyugat-Európa felé.

A vonatjegyek 1 eurócent híján 10 eurótól kezdődnek, és a vonat ugyanannyi idő alatt teszi majd meg az utat, mint az állami vasútvállalat intercity-je. A Köln-Hamburg expressz magánvállalati formában egyébként nem újdonság, a szolgáltatással egy cég már megpróbálkozott, kevés sikerrel: tavaly le kellett állnia. A Flixmobility azonban ennek ellenére is optimista, azt tervezi, hogy Stuttgart és Berlin között is indít majd egy járatot, Frankfurton keresztül. Üzletileg azért lehet elődjénél jobb helyzetben, mert össze tudja kapcsolni a vasúti és a kiterjedt buszos menetrendjét, sőt a tarifákat is.

Úgy tűnik, hogy a személyszállító magánvasút Európában nem könnyű kezdet után éledezik. Ausztriában Bécs és Salzburg között, Linz érintésével már 2011-ben elindult az első alternatív vasút, és 2016-ban 56,7 millió eurós bevétel mellett 10,6 milliós EBITDA szintű nyereséget termelt. A Westbahn tavaly 5 millió utast szállított, és a számokon felbuzdulva tavaly már a második menetrend szerinti járatát is el tudta indítani a vonalon.

Az olasz Italo-NTV hosszú évekig tartó előkészületek és 1 milliárd euró befektetése után indult el 2012-ben, de az olasz állami bürokrácián majdnem meg is bukott. Az állami Trenitalia versenytársa azonban 2015-ben már nyereséget termelt, és azóta is pozitívban van, jövőjét pedig annyira biztosnak látja, hogy éppen bevezeti a részvényeit a tőzsdére.

Csehországban két magánvasút is indult, a RegioJet már 2011 óta működik, és 2015 óta nyereséges a Prága-Pozsony vonalon, nemrég pedig elindította a Prága-Bécs járatát is, napi három szerelvénnyel. A másik cseh versenyző a Leo Express, amely agresszív árháborút indított a RegioJet (és a cseh állami vasút) ellen, és bár egyelőre veszteséges, mégis megkérte az engedélyt a Prága-Krakkó járatra, valamint új mozdonyokra is leadta a megrendelését.

Svédországban Stockholm és Göteborg között 2015 óta van komoly verseny, és a magánvasút várhatóan ott is nyereséges lesz idén. Ezek az első komolyabb európai liberalizációs próbálkozások a Railjournal összefoglalója szerint csak úgy lehetnek üzletileg sikeresek, ha modern flottát építenek, ugyanis levetett mozdonyokkal és vagonokkal a tapasztalatok szerint biztos a csőd, hiába tartják alacsonyan a jegyárakat. Az utasok csak a modern szolgáltatásra vevők, praktikus internetes jegyvételt, fedélzeti wifit, magas minőségű kényelmes vagonokat és egyéb szolgáltatásokat keresnek.

Piac Flixbus magánvasút vasút vonat Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Torontáli Zoltán
2018. június 20. 16:32 Piac, Világ

Ne legyints Trumpra, mert miatta drágulhat nálunk is a szalámi

Haditudósítás az Amerika által kirobbantott világkereskedelmi háborúból: Európa Ausztrália felé lép.

Jandó Zoltán
2018. június 20. 14:29 Piac

Sehol nem nőtt akkorát Európában az energiafelhasználás, mint Magyarországon

Miközben világszerte a megújulók terjednek a leggyorsabban, itthon olajjal és gázzal fedezzük növekvő igényeinket. 2,7 millió tonna Co2 lett az eredménye.

Torontáli Zoltán
2018. június 19. 16:02 Élet, Piac

Drágulnak a fapadosok, egyre kevésbé mindegy, hogy mikor veszel jegyet

Mennek be a fapadosok a központi repterekre, emelkedik az olajár és többet kell fizetni a hajózó személyzetnek.

Fontos

Fabók Bálint
2018. június 20. 06:54 Pénz, Világ

Lengyelországban is tízmilliárdokért dolgozik a kormány kedvenc útépítője

A Duna Aszfalt cégcsoportja lengyel céget vett, amely több tízmilliárd forintnyi állami megrendelést kapott. A magyar hídépítéseknél is kulcsszerepe van.

Rigó Anita
2018. június 19. 16:21 Állam

Teljesen elfogyott a szabad munkáskéz Budapesten

De egész Pest megyében, és a nyugati országrészben is. Közben keleten lenne ki dolgozzon, de ott képzettségi és szociális problémák gátolják az elhelyezkedést.

Jandó Zoltán
2018. június 19. 06:52 Pénz, Piac

Soha nem volt ennyi pénz az építőiparban, figyelnek is, kihez kerül

Mészáros Lőrinc és Szíjj László építőipari cégei 8-szor, 10-szer magasabb profitrátával működnek, mint a nagy nemzetközi konszernek.