Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 30. 18:00 Piac, Tech

Már csak a hívők hisznek a Teslában, de még mindig elég sokan vannak

Megroggyant Elon Musk eddig hihetetlen sikersztorija, a Tesla, másképp nehéz értelmezni azt a cég számára kedvezőtlen eseménysorozatot, amely az elmúlt napokban történt. A cég leglátványosabb, de korántsem legfontosabb kudarcaként 123 ezer Model S szedánt hívott vissza, mert kiderült, hogy az autók kormányműve könnyen tönkre megy, ha sózott téli utakon halad.

Ez a cég eddigi legnagyobb visszahívása, a probléma ugyanakkor nem tűnik súlyosnak, inkább csak arculatvesztő hatása lehet. A kormánymű ugyanis a valóságban még sosem romlott el, de ha mégis ez történne, akkor a tesztek szerint pusztán több erőt kell kifejteni a kormány elforgatásához alacsonyabb sebességnél.

Sokkal fontosabb, hogy a Moody’s a héten lerontotta a Tesla hitelbesorolását, mert azt feltételezi, hogy megint nem tudja tartani az üzleti terveit. Az autógyártó már régóta szeretné elérni, hogy a Model 3-ból hetente 2500-at tudjon gyártani, ez lenne a tömeggyártáshoz szükséges tempó. A mennyiségi követelményt azonban a Tesla a várakozások szerint ismét nem tudja elérni, ami azért veszélyes, mert a Model 3 megfelelő arányú értékesítése nélkül a cég feléli a vagyonát, nem keletkezik elég bevétele, és a csőd szélére kerül.

Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy szintén a héten jelentették be annak a vizsgálatnak az elindítását, amely annak a balesetnek a körülményeit tisztázza majd, amelyben egy Tesla vezetője meghalt. Elképzelhető, hogy az autó a balesetkor önvezető módban volt, ezt pedig könnyen értékelné úgy a közvélemény, hogy a Tesla megölte a sofőrjét, ami megint csak nem tenne jót a cégnek.

Mindez összességében oda vezetett, hogy a befektetők jelentős része elkezdett szabadulni a Tesla részvényeitől, ami megnehezíti a cég feltőkésítését. A társaság részvényeinek árfolyama az elmúlt egy hónap alatt 20 százalékkal esett, vagyis a Tesla piaci istenítésének sok befektető véget vetett. (Igaz, a kötvények ugyanekkor nem vesztettek értékükből, ami arra utal, hogy a Tesla számára igazán fontos befektetőknek még mindig van türelme.)

A céggel egy év alatt nagyot fordult a világ. Korábban az autóipar forradalmi újítójaként bíztak benne, mert a Model S szedánért a luxuspiac szinte megőrült, az autók önvezető képessége látszólag messze megelőzte a versenytársakét, és Elon Musk azt ígérte, hogy az olcsóbb Model 3 piacra dobásával betör az alacsonyabb pénztárcájú szegmensbe is, vagyis a minőség után meglesz a mennyiségi áttörés is.

Ez a fantasztikus növekedési sztori volt az, amely nagyra emelte a várakozásokat, és ezzel együtt a részvények árfolyamát is. A Model 3 gyártása azonban eddig mennyiségi értelemben teljes kudarc, és a Tesla borzasztó ütemben égeti a pénzt. Egyes szakértők már azt mondják, hogy számításaik szerint a cég az év végére fizetésképtelenné válhat, ha nem lesz meg az áttörés.

A Tesla köztudottan kockázatos részvény volt mindig is, “kölcsön vett időn és pénzen élt”, ahogy egy szakértő elég frappánsan megfogalmazta. A társaság jelentős részben hitelből és kötvénykibocsátásból építette fel magát, és bár az első kötvényeket csak 2025-ben kell elkezdeni kifizetni, a romló pénzügyi helyzet bizonytalanná teszi, hogy lesz-e még akkor Tesla egyáltalán.

A legfőbb probléma az, hogy a Tesla üzletének jelentős része egyre inkább buboréknak tűnik, vagyis a cég számos esetben nem tudja hozni az ígéreteit. A pénzügyi szempontból olyan fontos Model 3 kapcsán Elon Musk ekőször azt mondta, 2017-ben az utakon lesz, és 2018-ra ennek segítségével évi 500 ezer autót fognak gyártani. Később már azt mondta, hogy 2017-ben 100 ezer Model 3 fog legördülni a szalagokról, de 2017 augusztusában már azzal állt elő, hogy majd decemberre a gyártás eléri a havi 20 ezres darabszámot.

Ezzel szemben a kiábrándító valóság az, hogy az elmúlt év utolsó három hónapjában összesen 2425 Model 3-as készült. Ez az autó nem csak azért nagyon fontos, mert az eladásából kellene elkezdeni visszafizetni a kötvényesek pénzét, hanem azért is mert ennek kellene megtermelnie a jövőbeni beruházások pénzügyi alapját. Csakhogy Musk ezzel is megint előre szaladt, mert nemrég bemutatta például az elektromos Tesla kamiont, amelyet már 2019-re ígért, de sem gyártóbázisa, sem töltőhálózata, de legfőképpen finanszírozási alapja nincs.

Ráadásul a tényleges számok, amelyek gyakran nem tükrözik Musk korábbi ígéreteit, mindig csak a negyedéves jelentések nyilvánosságra hozatalakor derülnek ki, ami minden cégnél hitelvesztést jelentene. A Teslának azonban nem csak befektetői, hanem hívői vannak, akik feltétlenül bíznak a karizmatikus vezérben. Ráadásul ezek a hívők azok, akik türelmesen várnak a Model 3-jaikra, miközben milliárd dolláros nagyságrendben finanszírozzák a céget. Ennek fényében lehet újra érdekes, hogy mi lesz a Tesla féléves jelentésének jövő héten várható közzététele után.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFogyóban a Tesla pénze, közben a beígért autókat sem szállítjaJúnius végére a Teslának mindenképpen fel kellene pörgetnie a Model 3-as gyártását, mert ha nem tud nagyobb mennyiségben értékesíteni, akkor kifogy a pénzből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz ember, aki tegnap az űrbe lőtte fel a használt autóját, úgy látja, elkényelmesedett a cégeMegéri a nagy médiafelhajtás pörgetése, a Teslát egymilliárd dollárral hitelezik a saját vevői. Kell is pénz, mert továbbra is égetik.

Piac Tech autó elon musk kormánymű model 3 tesla visszahívás Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Torontáli Zoltán
2018. április 23. 13:30 Állam, Piac

Csak két év múlva kell megadni a nyugaton dolgozó magyar munkásnak a nyugati bért

Kompromisszumos megállapodás született az unión belül kiküldött munkavállalók bérrendezésére.

Jandó Zoltán
2018. április 19. 16:22 Pénz, Piac

Szép lassan kapitulál a CBA-vezér

Most a Sparnak ad át CBA boltokat a magyar lánc alapítója. A példát már csak az üzleti logika alapján is sokan követhetik.

Jandó Zoltán
2018. április 19. 12:59 Piac

Túl drága, ezért nem épül több atomerőmű a világ legnagyobb atomhatalmában

Eddig főleg a zöldek támadták az atomerőműveket, most azonban valaki a szektoron belülről mondta ki, hogy a technológia szerinte halálra van ítélve.

Fontos

Wiedemann Tamás
2018. április 23. 12:03 Állam, Pénz

Az uniós pénzekkel tarthatja sakkban a magyar kormányt az EU

Brüsszel az uniós támogatási rendszer átalakításával növelné befolyását az olyan renitens tagállamokban, mint Magyarország és Lengyelország.

Hajdu Miklós
2018. április 23. 06:55 Állam

Minden egy helyen arról, volt-e csalás a választáson, és miért nyert ennyire a Fidesz

Egy cikkben összegezzük a választásokról szóló adatelemzéseink legfontosabb eredményeit.

Hajdu Miklós
2018. április 22. 15:30 Állam, Élet

Elvégeztük a választási iroda munkáját, közzé tesszük az adatokat

Létrehoztuk GitHub fiókunkat, ahonnan elérhetőek lesznek az adatelemzéseinkhez használt adatbázisok és háttéranyagok.