Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 2. 20:08 Piac, Tech

Belebukhat a Tesla, hogy emberek helyett robotokkal akart gyártani

Amikor magyar idő szerint éjszaka 11.30-kor a Tesla ismerteti a fél éves eredményeit, a pénzügyi világ azonnal két számot fog keresni a sok adat között. Az egyik, hogy hány Model 3-as autót tud gyártani a cég egy hét alatt, a másik pedig a működési cash flow, azaz készpénz áramlás összege lesz.

Ha a készpénz áramlása megint negatív, ahogy arra számítani lehet, akkor az arra utal, hogy a Tesla továbbra is többet költ, mint amennyi bevétele van az autók eladásából, vagyis égeti tovább a dollármilliókat. Ahhoz, hogy ez a trend megforduljon, a számítások szerint hetente 5 ezer Model 3-ast kellene legyártani és értékesíteni, ám erre is nagyon kevés esély mutatkozik.

A Model 3-as kulcsfontosságú a Tesla jövője szempontjából, mert ez az az olcsóbb tömegmodell, amelynek nagy darabszámú értékesítése elkezdi végre generálni a nagyobb bevételeket. Csakhogy a modell gyártása sorozatosan nem várt problémákba ütközik, eddig messze nem volt meg a kellő darabszám, és így a pénz sem.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFogyóban a Tesla pénze, közben a beígért autókat sem szállítjaJúnius végére a Teslának mindenképpen fel kellene pörgetnie a Model 3-as gyártását, mert ha nem tud nagyobb mennyiségben értékesíteni, akkor kifogy a pénzből.

Ahogy a Reutersnek nyilatkozó elemzők számolgatják, a Teslának 3,37 milliárd dollár volt a készpénzállománya 2017 végén, ám olyan irtózatos ütemben fogy a pénze, hogy júniusra már csak körülbelül 0,8 – 1 milliárd dollárja marad. Ha nem indul be rakéta gyorsasággal a Model 3-as értékesítése, akkor a Tesla nem élheti túl ezt a naptári évet, hacsak újabb tőkebevonást nem hajt végre. Elon Musk, a Tesla karizmatikus alapító-vezetője eddig konzekvensen azt mondta, hogy nem lesz szükség tőkére, a piacok azonban egyre kevésbé hisznek neki.

Ennek elsősorban az az oka, hogy Musk az elmúlt években eljátszotta a hitelességét, számos olyan ígéretet és vállalást tett, amelyet nem tudott teljesíteni. Többek között egyszer már esküdözött, hogy nem kell pénz a Teslának, aztán mégis kellett. Musk hitelfelvevő képessége egyébként jelentős részben saját hírnevében van, a cég első hét évében nagyrészt zsebből hitelezte a Teslát, majd a 2008-as válságban úgy tudott leszervezni egy 40 millió dolláros kölcsönt, hogy a vállalat gyakorlatilag pár órára volt a csődtől. Azóta is jelentős részben maga hitelezi a céget.

A Teslának tavaly év végén már 9,4 milliárd dollár tartozása volt, ami a 3,4 milliárdos készpénzállományhoz képest óriási összeg. Ha sikerül is túlélni ezt az évet, 2019-ben már annyi pénzt kellene termelnie a cégnek, hogy még 1,2 milliárd dollár hitel törlesztése is beleférjen. A Tesla az elmúlt negyedévben csak 146 millió dollárt fizetett ki kamatokra, ami körülbelül megegyezik a General Motors kamatfizetési kötelezettségével, csakhogy a GM bevétele majdnem tízszer nagyobb.

A Tesla azért is játszik nagyon élesen, mert a sokféle tőkeszerzési mód közül a jövőbeni autótulajdonosokat is pumpolja. A majdani vevők összesen már 854 millió dollár előleget fizettek be az egyelőre le sem gyártott autókért, pedig nyilvánvalóan tudják, hogy ha a cég mégis csődbe megy, ezt a pénzt nagy valószínűséggel elvesztik. A Tesla szempontjából ez kamat és kockázat nélküli kölcsön.

A legfontosabb kérdés, hogy miért nem tud heti 5 ezer Model 3-as elkészülni, ha megvan a gyár, megvan a modell és az alapanyag is. A választ azért nehéz kitalálni, mert a gyár szigorúan titkos helyszín, Musk pedig sosem adott technológiai értelemben részletes magyarázatokat a sorozatos csúszásokra.

Elemezők azonban egyre inkább hajlanak arra a megoldásra, hogy Musk a saját futurizmusának csapdájába esett bele. Olyan gyártószalagot akart, amelyen szinte csak robotok dolgoznak, az embereknél jobb és megbízhatóbb minőségben, illetve gyorsabban. Azt azonban nem vette figyelembe, hogy a végső összeszerelést eddig még egyetlen autógyárnak sem sikerült teljesen automatizálnia, és nem véletlenül.

A robotok az embernél jobbak például a hegesztésben vagy a karosszéria festésben, ám amikor össze kell illeszteni a kész elemeket, akkor rengeteg olyan kisebb probléma adódik, amit nem képesek kezelni. A végső összeszerelésnél a legjobb autógyárak is csak a munka 5 százalékát tudják robotizálni, mert egy robot ma még nem tudja kiszűrni, ha egy-egy elem illesztése nem tökéletes, vagy a kötőelemek, csavarok, tömítések és hasonló alkatrészek hibásak.

Másrészt a robotok alkalmazása a gyártósornak ezen a végén olyan drága, hogy egyes számítások szerint még akkor sem érné meg, ha teljesen ki tudná váltani az emberi munkaerőt. A műveleteket teljesen elvégezni nem tudó robotok mellé mérnököket kell állítani, ami sokkal többe kerül, mintha alacsonyabb bérű összeszerelő munkásokat vennének fel, és eleve nem is gondolnának robotokra. Valószínű, hogy a Tesla is rájött erre, csakhogy akkor már megvette a méregdrága robotjait, amelyekkel most nem tud mit kezdeni.

Hét évvel ezelőtt a Teslánál még ezer alkalmazott sem dolgozott, jelenleg 40 ezer dolgozója van, és 3 ezer főt azonnal fel szeretne venni. Ez nem arra utal, hogy mindent robotokkal szeretne elvégeztetni.

Piac Tech autó autógyár model 3 robot tesla Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Wiedemann Tamás
2018. május 25. 12:34 Pénz, Piac

A németek nem szívesen rendelnek élelmiszert az internetről

Egyszerűbb leugrani a sarki boltba, mint órákat várni, amig kiszállítják a neten rendelt élelmiszert.

Torontáli Zoltán
2018. május 23. 11:07 Piac

A nosztalgiamarketing kezdi visszahozni a sírból a Nokiát

A cég piaci értéke átlépte az egymilliárd dollárt, és visszamászott az európai értékesítési listákra.

Jandó Zoltán
2018. május 22. 15:14 Pénz, Piac

Az elmúlt 40 év legjobb befektetése a méregdrága luxustáska. Vagy nem.

Volt már olyan Hermes Birkin, ami 100 millió forintért kelt el. A bukott maláj kormányfőnek 286 ilyen márkájú táskája volt.

Fontos

Bucsky Péter
2018. május 24. 06:53 Állam

Egyetlen európai ország sem függ annyira az uniós pénzektől, mint Magyarország

Osztrák cégek százszor annyi közbeszerzést nyertek Magyarországon, mint amennyit magyar cégek Ausztriában. Összegeztük az európai közbeszerzési adatokat, tanulságos.

Wiedemann Tamás
2018. május 23. 17:05 Állam, Pénz

Megszorítások jöhetnek, mert a kormány túlköltekezett a választások előtt

Az Európai Bizottságnak nagyon nem tetszik, hogy kétszer annyit költekezett a kormány, mint amit az EU-nak ígért.

Rigó Anita
2018. május 23. 16:35 Állam

Jó nagy pénzosztás volt a központi közigazgatásban a választások előtt

A versenyszektorban viszont kicsit lassult a bérnövekedés.