Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 8. 17:27 Élet, Piac

Megjött a Bubi robogós kihívója Lengyelországból

Négy napja újfajta, bérelhető elektromos robogók tűntek fel a főváros utcáin, a Blinkee márkanevet használó lengyel vállalkozás jelent meg Budapesten az otthon már korábban elindított szolgáltatásával. A megosztásos gazdasági modellre épülő kerékpár és autó után így most már közösségi robogóval is lehet utazni a város bizonyos részein. A pesti palettáról nemzetközi összehasonlításban így már csak a közösségi elektromos roller hiányzik, de fogadni mernénk, hogy ennek beindításán is többen gondolkodnak.

Elvileg semmi sem akadályozza, hogy a hasonló szolgáltatások ellepjék a várost, a Bubi mellett jelenleg egy biciklis (Donkey Republic), két autós (Greengo és Mol Limo) és most már egy robogós verzió is versenyez egymással.

A piacra lépés nem tűnik túl bonyolultnak, a Blinkee hátterében álló Green Electricity Sp. z o.o. például Varsóban van bejegyezve, és amikor megkérdeztük, hogy van-e magyar cégük, talányosan csak annyit feleltek, hogy Lengyelországban van a központjuk. A honlapon található szerződési feltételekből az látszik, hogy a szolgáltatást a lengyel társaság nyújtja, de Blinkee.city Kft. néven egy magyar céget is alapítottak március közepén (ez egyébként Varsányi Tamás tulajdonában van), és magyar ügyfélszolgálathoz is lehet fordulni probléma esetén.

Blinkee robogó a Bem rakparton.

A közösségi biciklik, robogók és rollerek szabályozatlan használata egyébként már a világ több városában is olyan káoszhoz vezetett, hogy az önkormányzatoknak be kellett avatkozniuk. A két legemlékezetesebb példa a kínai biciklik és a San Franciscó-i elektromos rollerek esete volt eddig.

A problémát rendszerint az okozza, hogy a technológia alkalmassá teszi az eszközök szabad használatát, egy mobil applikáció segítségével a járművek megtalálhatóak, a bérleti díjak kifizethetőek, és helyzetük is nyomon követhető, ami többek között azt is jelenti, hogy bárhol ott lehet őket hagyni. Kínában a szolgáltatók nem bírták kordában tartani a használatot, vagyis nem tudták a városokban összeszedni és megfelelően elosztani a szanaszét hagyott bringákat, ezért kellett a városoknak közbelépniük.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKicsit túltolták a Bubit Kínában, tonnaszámra állnak a roncsbiciklikKínában olyan szabadosra hagyták a közbicikli piacot, hogy mindenki rámozdult a nagy lehetőségre, a túlkínálat pedig csődökhöz vezet.

San Franciscóban pedig a rollerek lettek olyan népszerűek, hogy egyrészt zavarták a gyalogos közlekedést, másrészt akadályokat képeztek a járdákon. Ezért az amerikai városban is engedélykötelessé, szabályozottá tették a szolgáltatást, másrészt a nem megfelelő helyen hagyott eszközöket büntetni kezdték, elszállításuk költségét pedig a város kiszámlázta a cégeknek.

A Blinkee azt mondta nekünk, hogy indulásként 30 robogót telepítettek Budapestre, és gyorsan növekedni szeretnének, de pontos számokat nem árultak el. A bővülést azonban a robogók száma mellett a bérlési területre is értik, jelenleg ugyanis ilyen értelemben még a pesti belvárost sem fedi le teljesen a szolgáltatás. Bár a robogót egész Budapesten lehet használni, felvenni és leadni jelenleg még csak a Margit-híd és a Petőfi-híd között, a Duna két partján húzódó elég szűk sávban lehet.

A használat díja percenként 49 forint, amiből a diákok 8 forint kedvezményt kapnak, de naponta nem számláznak többet 4900 forintnál, vagyis 100 perc fölött már nem ketyeg a számláló. A 61-65 forintos percdíjjal illetve havidíjjal beindult közösségi autóknak ezzel alákínált a Blinkee, igaz, robogón télen és esőben nem mindig élvezet az utazás, és a járművet sokan bátorságpróbának is tekintik a budapesti közlekedésben.

A közösségi e-robogó egyik érdekes új problémája a bukósisak kötelező használata, ezt a jármű csomagtartó dobozába tették, és mellékeltek hozzá egy egészségügyi sapkát is.

A Blinkee-nek van biztosítása, de jó tudni, hogy nem rendeltetésszerű használat esetén az ügyfélnek a sisak elvesztése 22 ezer forintba kerül, a szervizelés költségét legfeljebb 100 ezer forintig állnia kell, ha pedig a robogó az ő hibájából semmisül meg, akkor 990 ezer forintja fogja bánni.

Élet Piac Blinkee Budapest közösségi robogó Lengyelország Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Jandó Zoltán
2018. május 24. 17:41 Élet

Nem nagyon tudnak idegen nyelveket a magyar fiatalok, de nem is akarnak

Csak egy uniós országban beszélnek kevésbé idegen nyelveket, mint itthon, de ott már mindenki gyerekkorában megtanul egy világnyelvet.

Jandó Zoltán
2018. május 23. 13:45 Élet, Pénz

Már százmilliókat lehet kaszálni videójátékozással

Az idén már 906 millió dolláros bevételt hozhat az iparág, amely arra épül, hogy tömegek nézik hogyan játszik néhány profi egy számítógépen.

Jandó Zoltán
2018. május 20. 15:42 Élet, Piac

A magyar focistákat nem fenyegeti a migráció

Magyarország teljesen kikerült a futballvilág vérkeringéséből. Kevés légiósunk nem jelentéktelen hányada is viccligákban játszik.

Fontos

Bucsky Péter
2018. május 24. 06:53 Állam

Egyetlen európai ország sem függ annyira az uniós pénzektől, mint Magyarország

Osztrák cégek százszor annyi közbeszerzést nyertek Magyarországon, mint amennyit magyar cégek Ausztriában. Összegeztük az európai közbeszerzési adatokat, tanulságos.

Wiedemann Tamás
2018. május 23. 17:05 Állam, Pénz

Megszorítások jöhetnek, mert a kormány túlköltekezett a választások előtt

Az Európai Bizottságnak nagyon nem tetszik, hogy kétszer annyit költekezett a kormány, mint amit az EU-nak ígért.

Rigó Anita
2018. május 23. 16:35 Állam

Jó nagy pénzosztás volt a központi közigazgatásban a választások előtt

A versenyszektorban viszont kicsit lassult a bérnövekedés.