Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 8. 17:27 Élet, Piac

Megjött a Bubi robogós kihívója Lengyelországból

Négy napja újfajta, bérelhető elektromos robogók tűntek fel a főváros utcáin, a Blinkee márkanevet használó lengyel vállalkozás jelent meg Budapesten az otthon már korábban elindított szolgáltatásával. A megosztásos gazdasági modellre épülő kerékpár és autó után így most már közösségi robogóval is lehet utazni a város bizonyos részein. A pesti palettáról nemzetközi összehasonlításban így már csak a közösségi elektromos roller hiányzik, de fogadni mernénk, hogy ennek beindításán is többen gondolkodnak.

Elvileg semmi sem akadályozza, hogy a hasonló szolgáltatások ellepjék a várost, a Bubi mellett jelenleg egy biciklis (Donkey Republic), két autós (Greengo és Mol Limo) és most már egy robogós verzió is versenyez egymással.

A piacra lépés nem tűnik túl bonyolultnak, a Blinkee hátterében álló Green Electricity Sp. z o.o. például Varsóban van bejegyezve, és amikor megkérdeztük, hogy van-e magyar cégük, talányosan csak annyit feleltek, hogy Lengyelországban van a központjuk. A honlapon található szerződési feltételekből az látszik, hogy a szolgáltatást a lengyel társaság nyújtja, de Blinkee.city Kft. néven egy magyar céget is alapítottak március közepén (ez egyébként Varsányi Tamás tulajdonában van), és magyar ügyfélszolgálathoz is lehet fordulni probléma esetén.

Blinkee robogó a Bem rakparton.

A közösségi biciklik, robogók és rollerek szabályozatlan használata egyébként már a világ több városában is olyan káoszhoz vezetett, hogy az önkormányzatoknak be kellett avatkozniuk. A két legemlékezetesebb példa a kínai biciklik és a San Franciscó-i elektromos rollerek esete volt eddig.

A problémát rendszerint az okozza, hogy a technológia alkalmassá teszi az eszközök szabad használatát, egy mobil applikáció segítségével a járművek megtalálhatóak, a bérleti díjak kifizethetőek, és helyzetük is nyomon követhető, ami többek között azt is jelenti, hogy bárhol ott lehet őket hagyni. Kínában a szolgáltatók nem bírták kordában tartani a használatot, vagyis nem tudták a városokban összeszedni és megfelelően elosztani a szanaszét hagyott bringákat, ezért kellett a városoknak közbelépniük.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKicsit túltolták a Bubit Kínában, tonnaszámra állnak a roncsbiciklikKínában olyan szabadosra hagyták a közbicikli piacot, hogy mindenki rámozdult a nagy lehetőségre, a túlkínálat pedig csődökhöz vezet.

San Franciscóban pedig a rollerek lettek olyan népszerűek, hogy egyrészt zavarták a gyalogos közlekedést, másrészt akadályokat képeztek a járdákon. Ezért az amerikai városban is engedélykötelessé, szabályozottá tették a szolgáltatást, másrészt a nem megfelelő helyen hagyott eszközöket büntetni kezdték, elszállításuk költségét pedig a város kiszámlázta a cégeknek.

A Blinkee azt mondta nekünk, hogy indulásként 30 robogót telepítettek Budapestre, és gyorsan növekedni szeretnének, de pontos számokat nem árultak el. A bővülést azonban a robogók száma mellett a bérlési területre is értik, jelenleg ugyanis ilyen értelemben még a pesti belvárost sem fedi le teljesen a szolgáltatás. Bár a robogót egész Budapesten lehet használni, felvenni és leadni jelenleg még csak a Margit-híd és a Petőfi-híd között, a Duna két partján húzódó elég szűk sávban lehet.

A használat díja percenként 49 forint, amiből a diákok 8 forint kedvezményt kapnak, de naponta nem számláznak többet 4900 forintnál, vagyis 100 perc fölött már nem ketyeg a számláló. A 61-65 forintos percdíjjal illetve havidíjjal beindult közösségi autóknak ezzel alákínált a Blinkee, igaz, robogón télen és esőben nem mindig élvezet az utazás, és a járművet sokan bátorságpróbának is tekintik a budapesti közlekedésben.

A közösségi e-robogó egyik érdekes új problémája a bukósisak kötelező használata, ezt a jármű csomagtartó dobozába tették, és mellékeltek hozzá egy egészségügyi sapkát is.

A Blinkee-nek van biztosítása, de jó tudni, hogy nem rendeltetésszerű használat esetén az ügyfélnek a sisak elvesztése 22 ezer forintba kerül, a szervizelés költségét legfeljebb 100 ezer forintig állnia kell, ha pedig a robogó az ő hibájából semmisül meg, akkor 990 ezer forintja fogja bánni.

Élet Piac Blinkee Budapest közösségi robogó Lengyelország Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2018. augusztus 14. 14:51 Élet

Jót tesz a gyerekeknek a dugódíj

Stockholmban tisztább lett a levegő, és az asztmás panaszok is visszaszorultak a dugódíj bevezetésével.

Wiedemann Tamás
2018. augusztus 13. 15:43 Állam, Élet

Fax nélkül nem kérdezhet a német kormánytól egy újságíró

Hiába könnyebb a magyar kormánnyal kapcsolatba lépni, mint a némettel, nem szeretnek válaszolni az újságírói kérdésekre.

Torontáli Zoltán
2018. augusztus 13. 13:41 Élet, Világ

A vezető energetikai elemző sem tudott a Balatonra elektromos autóval eljutni Párizsból

Nem létező vagy használhatatlan töltőpontok, drága és kényelmetlen szolgáltatások keresztezték az útját.

Fontos

2018. augusztus 15. 06:52 Állam, Piac

Nyerges Zsolt lett az ország második számú agrárbárója

Miután átvette Simicska Lajos agrárérdekeltségeit, Nyerges Zsolt cégei gazdálkodnak a második legnagyobb területen, csak Csányi Sándor vállalkozásai előzik meg.

Rigó Anita
2018. augusztus 14. 17:07 Állam

A lengyel és a magyar gazdaság szárnyal a leggyorsabban az EU-ban

A friss GDP adatok alapján még úgy is jól teljesítünk, hogy lassultunk az előző negyedévhez képest.

Bucsky Péter
2018. augusztus 14. 06:58 Állam

Évi 54 milliárdot keres az állam az M1-es autópályán, mégis majd szétesik

A teherautók használatarányos útdíjából idén már 230 milliárdot is beszedhetnek, míg a személyautók e-matricáiból 70 milliárd forint folyhat be.