Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. június 29. 11:56 Pénz, Piac

A magyarok és a németek is imádják a készpénzt, de ott már korlátozzák a pénzfelvételt

Németországban július egytől néhány bank betiltja az ötven eurónál kisebb összegű készpénzfelvételt. A saját fiókhálózattal nem rendelkező pénzintézeteknek elegük lett abból, hogy az ügyfelek tíz-húsz eurókat vesznek fel a számláikról.

Az ING-DiBa például nem engedi meg vasárnaptól, hogy az ügyfelek ötven eurónál kevesebb pénzt vegyenek fel az automatákból. Csak abban az esetben vehetnek ki ennél kisebb összeget, ha előfizetnek a bankban erre a szolgáltatásra. Havi tíz euróért az ING-DiBa továbbra is biztosítja a kisebb készpénzfelvételeket.

A pénzintézet szóvivője szerint sok olyan ügyfelük van, aki naponta több alkalommal vett ki tíz-húsz eurót az automatából. Az ügyfeleknek ingyenes a készpénzfelvétel, a bank azonban tranzakciónként 1,6 eurót fizet az automatát üzemeltető társaságnak. Ez a sok apró készpénzfelvétel komoly veszteség a saját bankautomatával nem rendelkező pénzintézeteknek. Az ING-DiBa-n kívül a Deutschen Kreditbank és a Commerzbank leánycége, a Comdirect is úgy döntött, hogy korlátozza az automatákból való készpénzfelvételt.

A német jegybank adatai szerint tavaly a kiskereskedelmi vásárlások 74 százalékát készpénzzel fizették ki a vásárlók. A Magyar Nemzeti Bank 2016-os adatai szerint ugyanez hazánkban 71 százalék, vagyis itthon kicsit gyakrabban nyúlnak a bankkártyájukért a magyarok.

 

Hiába fizetünk egyre többet bankkártyával, a készpénzforgalom még mindig jelentős. A grafikonból is jól látszik, hogy hiába emelkedik évről évre a kártyás tranzakciók száma, egyre nő a bankautomaták száma. Ehhez persze az is hozzájárul, hogy a kormány 2014 januárjától ingyenessé tette havonta kétszer alkalommal – 150 ezer forint összegig – a lakossági készpénzfelvételt. És úgy tűnik, ez nem is fog egy darabig változni.

Éppen 61 évvel ezelőtt helyezték üzembe a világ első bankautomatáját Nagy-Britanniában. Az elmúlt években a bankkártyák, mobiltelefonos és egyéb online fizetési megoldások elterjedésével sokan már temetni kezdték a bankautomatákat, Magyarországon is rohamosan a bankkártyás terminálokkal felszerelt üzletek száma. A magyar statisztikai adatok alapján azonban még van pár jó évük az ATM-eknek.

Az MNB adatai szerint 2005-ben még csak 25 ezer kereskedőnél lehetett kártyával fizetni. Mára megnégyszereződött, és az idei első negyedévre elérte a 110 ezret azoknak az üzleteknek a száma, ahol kártyával lehet fizetni. A magyarok háromnegyede azonban továbbra is kitart a készpénzes vásárlás mellett.

Pénz Piac bankkártya fizetés készpénz Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Jandó Zoltán
2018. július 20. 16:07 Pénz

Megveszi a MOM Parkot az OTP

Tízmilliárdos nagyságrendű ügyletről lehet szó, miközben az ingatlanalapok vagyona már ezer milliárdos nagyságrendű.

Wiedemann Tamás
2018. július 20. 13:21 Pénz, Piac

Élelmiszert még mindig nem akarunk online rendelni

Hiába szárnyal az e-kereskedelem, élelmiszert továbbra is inkább az üzletekben vásárolnak a magyarok.

2018. július 19. 15:39 Pénz, Világ

Az Uber miatt már nem futja Ferrarikra a taxikirálynak

Evgeny Freidman volt a legmenőbb taxis vállalkozó Amerikában, de jött az Uber, és már a Ferrarijai bérleti díját sem tudja fizetni.

Fontos

Fabók Bálint
2018. július 20. 06:45 Állam, Élet

Tovább ömlöttek az állami százmilliók a százezres nézőszámokat blöffölő kamuszínházakhoz

Újonnan alapított, egymással szoros kapcsolatban álló színházak tavaly közel kétmilliárd forint tao-támogatást kaptak, pedig tevékenységük észrevehetetlen.

Rigó Anita
2018. július 19. 16:40 Világ

Most nagyon fájhat Kínának Trump vámháborúja, de hosszú távon profitálhat belőle

A kínai gazdaság alapból is sok gazdasági kihívással szembesül, erre jött a vámháború. Elsőre az USA lehet felül, de a támadás csak löketet adhat a kínai reformoknak.

Bucsky Péter
2018. július 19. 07:21 Állam

Milliárdos károkat okozhatott a Red Bull Air Race a budapestieknek

Sehol máshol nem ad milliárdokat az állam önként az őrült zajterhelést okozó rendezvénynek, ami egy hazai sikermárka külföldi konkurensét reklámozza. A hasznot, amit ez Budapestnek hoz, nagyítóval kell keresni.