Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. július 12. 11:59 Piac, Világ

Ha mindent online rendelsz, nem lesznek képesek kiszállítani neked

A futárszolgálatok német szövetsége elég mellbevágó adatokat tett közzé. Ahogy a T-Online.de írja, az ezredforduló óta Németországban majdnem megkétszereződött a feladott csomagküldemények száma, és tavaly elérte a 3,3 milliárd darabot.

Erről rögtön az juthat eszedbe, hogy a fuvarcégek számára eljött a Kánaán, csörög a kassza, és óriási a növekedés. Ám erről szó sincs, a német adatok szerint a piac értékben csak 5 százalékkal emelkedett, és ez is úgy jött ki, hogy az egy csomagra eső bevétel 7 eurócenttel (azaz 23 forinttal) még csökkent is. Azaz egyre több csomagot visznek ki fajlagosan egyre kevesebb pénzért.

A piacvezető Deutsche Post-DHL nagyon súlyosan csökkenteni kényszerült az idei (EBIT szintű) nyereség-előrejelzését: míg korábban 4,15 milliárd eurót várt, most már csak 3,2 milliárdot valószínűsít.

A kedvezőtlen folyamatok hátterében – első hallásra elég furcsa módon – éppen az online rendelések borzasztó gyors bővülése áll. A fejlődés ebben a szegmensben ugyanis olyan gyors, hogy a vállalatok nem bírják követni.

Hiába rendel mindenki egyre többet az internetről, és hiába nő a csomagszám, sem az infrastruktúra, sem a személyi állomány nincs meg ahhoz, hogy ezt a darabszámot kezelni lehessen. Az általános munkaerőhiány miatt borzasztó nehéz bővíteni az alkalmazotti létszámot, vagy ha mégis sikerül, akkor csak magasabb bérekkel, amely megdobja a költségeket. A sofőr/futár-kérdés pedig most már évek óta kritikus, ezekre az állásokra különösen nehéz alkalmas jelölteket találni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDrágul az élelmiszer, lassan jön a netes csomag, és a kettőnek ugyanaz az okaRégóta mondják, hogy baj lesz, mert nincs elég sofőr, most viszont már konkrétan is látjuk a hatásokat.

Közben a tárgyi infrastruktúrát is fejleszteni kell, vagyis a cégek állandó befektetési kényszerben élnek, és ez is rengeteg pénzt visz el a büdzséből.

Hasonló kihívásokkal küzdenek egyébként a magyarországi logisztikai cégek is, és ennek hatásait a GKI Digital szerint idén már a vásárlók is megérezhetik, például áremelések formájában.

Logikus megoldás lenne a fuvardíjak drasztikus emelése, ennek azonban eddig a nagy kereskedők és a vásárlók is sikerrel álltak ellen. A német online kereskedelmi piacot vezető Amazon olyan erős szereplő, hogy egyelőre sikerül átvinnie az akaratát, márpedig a szállítási díjak emeléséről hallani sem akar, az utolsó centet is ki akarja sajtolni a logisztikai társaságokból. A szállítók közötti verseny következtében pedig ez sikerül is neki, egyelőre.

Az Amazon és a többi kereskedő mögött milliós tömegek bázisa áll, természetesen a vásárlók sem hajlandóak lenyelni a drágulást.

Az online rendelések ilyen mértékű felfutása a német városoknak is egyre nagyobb problémát okoz, a közutak forgalmát a csomagszállító furgonok már érezhetően és nagyon zavaróan megterhelik. A logisztikai cégek mindenféle megoldással próbálkoznak ennek csökkentésére, de ez is pénzbe kerül.

A legérdekesebb kísérlet talán Berlinben indult el, ahol öt versenytárs szolgáltató (DPD, DHL, GLS, Hermes és UPS) összefogott, és létrehozott egy központi mini elosztóközpontot. A csomagokat minden cég ide szállítja be ömlesztve, és innen kizárólag elektromos rásegítésű teherbiciklikkel viszik tovább a futárok a címzettekhez.

A cégek számára a projekt egyik nagy előnye, hogy az egyéves tesztet környezetvédelmi akcióként is el tudják adni, és így állami, önkormányzati, illetve régiós támogatásokat is fel tudnak venni a finanszírozáshoz.

Az alábbi (német nyelvű) videóban láthatod, hogyan dolgozik a Hermes berlini áruszállító elektromos biciklije.

Piac Világ csomagszállítás e-kereskedelem futár németország Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Wiedemann Tamás
2018. július 22. 11:05 Pénz, Piac

Egyre több pluszpénzt sajtolnak ki belőlünk a fapados légitársaságok

Az ülőhelyfoglalások és poggyászdíjak egyre nagyobb részét teszik ki a légitársaságok bevételeinek. A repülőjegy mellett az autó- és hotelbérlés is jól fial.

Wiedemann Tamás
2018. július 20. 13:21 Pénz, Piac

Élelmiszert még mindig nem akarunk online rendelni

Hiába szárnyal az e-kereskedelem, élelmiszert továbbra is inkább az üzletekben vásárolnak a magyarok.

Jandó Zoltán
2018. július 20. 10:52 Piac

Hiába büntetik a Google-t, már rég nincs versenytársa Európában

Épp az EU által kifogásolt időszakban lett egyeduralkodó a Google két emblematikus terméke, az Android és a Chrome is.

Fontos

Wiedemann Tamás
2018. július 21. 07:43 Állam, Pénz

Amerikai befektetők orra elől happolta el az állam a Malév volt székházát

Több mint kétmilliárd forintot fizetett az állam a Malév egykori székházáért. Ez az első ingatlan-tranzakció, az államnak elővásárlási jogot biztosító rendelet decemberi hatálybalépése óta.

Jandó Zoltán
2018. július 20. 16:07 Pénz

Megveszi a MOM Parkot az OTP

Tízmilliárdos nagyságrendű ügyletről lehet szó, miközben az ingatlanalapok vagyona már ezer milliárdos nagyságrendű.

Fabók Bálint
2018. július 20. 06:45 Állam, Élet

Tovább ömlöttek az állami százmilliók a százezres nézőszámokat blöffölő kamuszínházakhoz

Újonnan alapított, egymással szoros kapcsolatban álló színházak tavaly közel kétmilliárd forint tao-támogatást kaptak, pedig tevékenységük észrevehetetlen.