Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2017. december 11. 11:37 Tech

A Volkswagen vezére megszüntetné a dízelek állami támogatását

Megszüntetné a dízel autók használatának állami támogatását a Volkswagen vezérigazgatója. Matthias Müller Handelsblattnak adott interjújával kisebb szenzációt okozott Németországban, korábban ugyanis egyetlen autóipari vezető sem kérdőjelezte meg a dízelek jövőjét.

Németországban és a legtöbb európai államban a gázolaj adója alacsonyabb a benzinénél (Magyarországon például utóbbi jövedéki adója literenkénti 120, a gázolajé viszont csak 110 forint). Alapvetően ezzel a lépéssel próbálták ösztönözni a dízeles kocsik használatát, amelyről eredetileg azt gondolták, hogy kevésbé szennyezőek, mint a benzines autók. Ennek megfelelően a gázolaj általában még úgy is olcsóbb, mint a benzin, hogy a dízelüzemű kocsik amúgy is kevesebbet fogyasztanak.

 


“Át kell gondolkodnunk a dízelautók támogatásának logikáját és célját (…) Ebből a pénzből ésszerűbb lenne környezetbarátabb technológiákat támogatni” – mondta Müller. Pedig korábban ő is arról beszélt, hogy a dízelmotorok tiszták és nagy jövőjük van, akárcsak a nagy német autógyártók, mint a Daimler vagy a BMW vezetői.

Nyugat-Európában a dízelek a legnépszerűbb motorok, 2012-ben az eladott autók 55 százalékában volt ilyen. Azóta viszont elkezdett csökkenni az arányuk, és tavalyra 50 százalék alá esett. Ebben a 2015-ös botránynak is szerepe volt: ekkor derült ki, hogy a Volkswagen dízelautóival csalt a teszteken, így azoknak papíron jóval kisebb volt a károsanyag-kibocsátása, mint a valóságban. Azóta több más gyártót is elért a botrány, amely összesen 11 millió autót érintett.

“Nem más sürgeti a kormányt a dízelek támogatásának visszavonására, mint a legnagyobb csaló” – szemléltette a kijelentés jelentőségét a Greenpeace interjú után kiadott közleménye. A dízelbotrányt követően több tanulmány is megjelent arról, hogy az ilyen motorok jóval szennyezőbbek annál, mint ahogy korábban hirdették őket. A jelentős részben a gázolajjal működő kocsik által kibocsátott nitrogén-oxidok miatt a légszennyezettség több európai városban (így például Madridban és Athénban is) rendszeresen átlépi az egészségügyi határértéket. Londonban el is kezdték kitiltani a dízeleket a belvárosból, vasárnapi interjúban pedig Müller is arról beszélt, hogy a régebbi, szennyezőbb dízeleket nem engedné be a városokba.

A korlátozások és az állami támogatások megvágása érzékenyen érintené a német autóipart, leginkább a nagyméretű luxusautókat gyártó Daimlert és a BMW-t. A Volkswagen ezzel szemben már el is kezdte átalakítani egyik németországi gyárát, hogy ez elektromos autókat gyártson.

Tech autó dízelbotrány Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2018. augusztus 15. 13:53 Tech

Ellenőrizd a géped, mert újabb biztonsági rést találtak az Intel processzoraiban

A 2015 után gyártott processzorok szinte mind érintettek, érdemes letölteni a javítócsomagot.

Hajdu Miklós
2018. augusztus 11. 12:20 Tech

Eltüntet egy gyakori kifogást életünkből a Google

Vége a hazudozásnak a lemerült akkuról a Google Maps-nek köszönhetően.

Hajdu Miklós
2018. augusztus 10. 13:13 Tech

Újabb jelét adta az Apple, hogy beszállhat az autóiparba

Komoly autóipari szakembereket csábít magához az Apple, még a végén autó is készülhet az iPhone gyártójánál.

Fontos

2018. augusztus 15. 06:52 Állam, Piac

Nyerges Zsolt lett az ország második számú agrárbárója

Miután átvette Simicska Lajos agrárérdekeltségeit, Nyerges Zsolt cégei gazdálkodnak a második legnagyobb területen, csak Csányi Sándor vállalkozásai előzik meg.

Rigó Anita
2018. augusztus 14. 17:07 Állam

A lengyel és a magyar gazdaság szárnyal a leggyorsabban az EU-ban

A friss GDP adatok alapján még úgy is jól teljesítünk, hogy lassultunk az előző negyedévhez képest.

Bucsky Péter
2018. augusztus 14. 06:58 Állam

Évi 54 milliárdot keres az állam az M1-es autópályán, mégis majd szétesik

A teherautók használatarányos útdíjából idén már 230 milliárdot is beszedhetnek, míg a személyautók e-matricáiból 70 milliárd forint folyhat be.