Fabók Bálint
2018. január 16. 10:42 Tech

Óriási kudarc a világ legnagyobb utasszállítója, abbahagyhatják a gyártását

Hamarosan véget érhet a világ legnagyobb utasszállítója, az Airbus A380 gyártása – írja a New York Times. A székek elhelyezésétől függően 500-800 fős kapacitású repülőgépekben korábban a repülés jövőjét láttak, eddig azonban hatalmas pénzügyi csalódás az Airbusnak.

Az A380-asra tavaly egyetlen rendelés sem érkezett, és egyedül abban az esetben fogják folytatni a gyártást, ha legalább évi hat-nyolc rendelésük érkezik. A kétemeletes utasszállító egyetlen jelentősebb megrendelője korábban a dubaji Emirates légitársaság volt, így az Airbus abban bízik, hogy az Emirates-szel sikerül megállapodni a folytatásról. “Ha nem sikerül megállapodnunk az Emirates-szel, akkor nem lesz más választásunk, mint abbahagyni a gyártást” – ismerte le John Leahy, az Airbus vezérigazgatója hétfőn.

Az óriásgépeket arra alapozva kezdték el fejleszteni bő két évtizede, hogy az egyre forgalmasabb kifutópályák zsúfoltságát csökkentsék egyszerre több ember szállításával. A 25 milliárd dollárból kifejlesztett, bárral és zuhanyzóval felszerelt gépektől remélték azt, hogy ki fogják szolgálni a folyamatosan növekvő keresletet.

Az egyre zsúfoltabbá váló csomópontok helyett azonban decentralizálódott a repülés: rengeteg kisebb, regionális repülőtér alakult ki, amelyek között közvetlenül repülő, közepes gépek szállítják az utasokat. Az A380-as sokkal jobban passzolt volna az 1995-ös repülési viszonyokhoz, mint a mostani, fragmentált útvonalakhoz. A kisebb, hatékonyabb gépek, mint az európai Airbus legnagyobb riválisa, az amerikai Boeing 787 Dreamlinerje ellepték a piacot, mert maximálisan 330 fős kapacitásukkal sokkal jobban ki tudták használni a szinte naponta nyíló, kisebb repülőtereket közvetlenül összekötő légi utakat.

Az Airbus vezérigazgatója hétfőn azt mondta, még mindig reménykedik abban, hogy eljön még az A380-as ideje. A világ utasforgalma 15 évente duplázódik, és szerinte az olyan nagyvárosok között, mint London és Delhi, egyre nagyobb gépekre lesz szükség.

Az Airbus az óriásgép kudarca ellenére sem zárt rossz évet tavaly. Összesen 718 gépet szállított le, amely négy százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A Wizz Air például 146 új gép megvásárlásáról írt alá szándéknyilatkozatot az Airbusszal. A megrendelés összértéke listaáron 17,2 milliárd dollár volt, amely a teljes tavalyi magyar GDP 14 százalékának felel meg.

Tech Airbus Airbus A380 repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Tech

2018. február 18. 15:03 Élet, Tech

Nem, egyáltalán nem hiábavaló az energiatudatosság

Nem valószínű, hogy valaha is eljönne egy olyan világ, ahol nincs társadalmi költsége az energia előállításának. Az pedig, hogy próbálunk tudatosabbak lenni, még nem a sötét középkor.

2018. február 12. 11:53 Élet, Tech

Filozófusok segítenek eldönteni, hogy kit gázoljanak el az önvezető autók

Megmentse öt ember életét az autó, ha cserébe egy másikat el kell gázolnia? - ez a leggyakoribb felvetés, de számos más problémához is filozófusokra lesz szükség.

2018. február 11. 07:13 Élet, Tech

Teljesen fölöslegesen stresszelünk az éjszakára felkapcsolt villanykörtén

Az energiafogyasztás nem bűn, és az energiafogyasztás csökkentése önmagában nem egy érték. Amit viszont minél gyorsabban csökkenteni kellene, az a környezetszennyezés.

Fontos

2018. február 19. 09:17 Állam, Világ

A magyar állam 310 milliárd forintot hitelezne a Fülöp-szigeteken üzletelő magyaroknak

A Fülöp-szigetek kereskedelmi minisztere szerint komolyan érdeklődünk a mangó, a banán, a kókuszdió és a karragén iránt.

2018. február 19. 06:51 Állam, Piac

A kormány a rezsidémon mellé állt

A rezsibiztos a drágább gáz mellett érvel, a lakossági fogyasztók pedig lemondhatnak arról, hogy a piaci verseny alacsonyabb gázárat hozzon.

2018. február 16. 12:36 Állam, Élet

Egyáltalán nem biztos, hogy csődbe menne a bulinegyed az éjféli zárórával

Még az is lehet, hogy emelkedne az árbevétel, ha az európai bulizók alsó rétegei helyett igényesebb vendégekre állnának át.