Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. január 16. 10:42 Tech

Óriási kudarc a világ legnagyobb utasszállítója, abbahagyhatják a gyártását

Hamarosan véget érhet a világ legnagyobb utasszállítója, az Airbus A380 gyártása – írja a New York Times. A székek elhelyezésétől függően 500-800 fős kapacitású repülőgépekben korábban a repülés jövőjét láttak, eddig azonban hatalmas pénzügyi csalódás az Airbusnak.

Az A380-asra tavaly egyetlen rendelés sem érkezett, és egyedül abban az esetben fogják folytatni a gyártást, ha legalább évi hat-nyolc rendelésük érkezik. A kétemeletes utasszállító egyetlen jelentősebb megrendelője korábban a dubaji Emirates légitársaság volt, így az Airbus abban bízik, hogy az Emirates-szel sikerül megállapodni a folytatásról. “Ha nem sikerül megállapodnunk az Emirates-szel, akkor nem lesz más választásunk, mint abbahagyni a gyártást” – ismerte le John Leahy, az Airbus vezérigazgatója hétfőn.

Az óriásgépeket arra alapozva kezdték el fejleszteni bő két évtizede, hogy az egyre forgalmasabb kifutópályák zsúfoltságát csökkentsék egyszerre több ember szállításával. A 25 milliárd dollárból kifejlesztett, bárral és zuhanyzóval felszerelt gépektől remélték azt, hogy ki fogják szolgálni a folyamatosan növekvő keresletet.

Az egyre zsúfoltabbá váló csomópontok helyett azonban decentralizálódott a repülés: rengeteg kisebb, regionális repülőtér alakult ki, amelyek között közvetlenül repülő, közepes gépek szállítják az utasokat. Az A380-as sokkal jobban passzolt volna az 1995-ös repülési viszonyokhoz, mint a mostani, fragmentált útvonalakhoz. A kisebb, hatékonyabb gépek, mint az európai Airbus legnagyobb riválisa, az amerikai Boeing 787 Dreamlinerje ellepték a piacot, mert maximálisan 330 fős kapacitásukkal sokkal jobban ki tudták használni a szinte naponta nyíló, kisebb repülőtereket közvetlenül összekötő légi utakat.

Az Airbus vezérigazgatója hétfőn azt mondta, még mindig reménykedik abban, hogy eljön még az A380-as ideje. A világ utasforgalma 15 évente duplázódik, és szerinte az olyan nagyvárosok között, mint London és Delhi, egyre nagyobb gépekre lesz szükség.

Az Airbus az óriásgép kudarca ellenére sem zárt rossz évet tavaly. Összesen 718 gépet szállított le, amely négy százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A Wizz Air például 146 új gép megvásárlásáról írt alá szándéknyilatkozatot az Airbusszal. A megrendelés összértéke listaáron 17,2 milliárd dollár volt, amely a teljes tavalyi magyar GDP 14 százalékának felel meg.

Tech Airbus Airbus A380 repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2018. július 18. 16:21 Tech

A Google-bírságból két és fél évig lehetne működtetni a magyar felsőoktatást

Uniós versenyjogi előírásokat sértett a Google az ingyenesen terjesztett, nyílt forráskódú mobil-platformjával.

Torontáli Zoltán
2018. július 14. 16:35 Élet, Tech

Kifejlesztették a színes röntgent, és az első felvétel lélegzetelállító

Tökéletes példa arra, hogy az alapkutatás néha villámgyorsan tud hétköznapi hasznot hozni.

Hajdu Miklós
2018. július 11. 17:15 Tech

Akár vasútállomásokon is repülőre szállhatunk a jövőben

Ha összejön egy francia repülőgépipari fejlesztés, elfelejthetjük végre a reptéri transzfereket.

Fontos

Rigó Anita
2018. július 19. 16:40 Világ

Most nagyon fájhat Kínának Trump vámháborúja, de hosszú távon profitálhat belőle

A kínai gazdaság alapból is sok gazdasági kihívással szembesül, erre jött a vámháború. Elsőre az USA lehet felül, de a támadás csak löketet adhat a kínai reformoknak.

Bucsky Péter
2018. július 19. 07:21 Állam

Milliárdos károkat okozhatott a Red Bull Air Race a budapestieknek

Sehol máshol nem ad milliárdokat az állam önként az őrült zajterhelést okozó rendezvénynek, ami egy hazai sikermárka külföldi konkurensét reklámozza. A hasznot, amit ez Budapestnek hoz, nagyítóval kell keresni.

2018. július 18. 14:32 Piac

Hivatalosan is indul a nagy Simicska-Nyerges üzlet

Felkerült a versenyhivatal oldalára az az engedélykérelem, amely alapján Simicska Lajos üzleti birodalma Nyerges Zsolthoz kerülhet.