Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. január 16. 10:42 Tech

Óriási kudarc a világ legnagyobb utasszállítója, abbahagyhatják a gyártását

Hamarosan véget érhet a világ legnagyobb utasszállítója, az Airbus A380 gyártása – írja a New York Times. A székek elhelyezésétől függően 500-800 fős kapacitású repülőgépekben korábban a repülés jövőjét láttak, eddig azonban hatalmas pénzügyi csalódás az Airbusnak.

Az A380-asra tavaly egyetlen rendelés sem érkezett, és egyedül abban az esetben fogják folytatni a gyártást, ha legalább évi hat-nyolc rendelésük érkezik. A kétemeletes utasszállító egyetlen jelentősebb megrendelője korábban a dubaji Emirates légitársaság volt, így az Airbus abban bízik, hogy az Emirates-szel sikerül megállapodni a folytatásról. “Ha nem sikerül megállapodnunk az Emirates-szel, akkor nem lesz más választásunk, mint abbahagyni a gyártást” – ismerte le John Leahy, az Airbus vezérigazgatója hétfőn.

Az óriásgépeket arra alapozva kezdték el fejleszteni bő két évtizede, hogy az egyre forgalmasabb kifutópályák zsúfoltságát csökkentsék egyszerre több ember szállításával. A 25 milliárd dollárból kifejlesztett, bárral és zuhanyzóval felszerelt gépektől remélték azt, hogy ki fogják szolgálni a folyamatosan növekvő keresletet.

Az egyre zsúfoltabbá váló csomópontok helyett azonban decentralizálódott a repülés: rengeteg kisebb, regionális repülőtér alakult ki, amelyek között közvetlenül repülő, közepes gépek szállítják az utasokat. Az A380-as sokkal jobban passzolt volna az 1995-ös repülési viszonyokhoz, mint a mostani, fragmentált útvonalakhoz. A kisebb, hatékonyabb gépek, mint az európai Airbus legnagyobb riválisa, az amerikai Boeing 787 Dreamlinerje ellepték a piacot, mert maximálisan 330 fős kapacitásukkal sokkal jobban ki tudták használni a szinte naponta nyíló, kisebb repülőtereket közvetlenül összekötő légi utakat.

Az Airbus vezérigazgatója hétfőn azt mondta, még mindig reménykedik abban, hogy eljön még az A380-as ideje. A világ utasforgalma 15 évente duplázódik, és szerinte az olyan nagyvárosok között, mint London és Delhi, egyre nagyobb gépekre lesz szükség.

Az Airbus az óriásgép kudarca ellenére sem zárt rossz évet tavaly. Összesen 718 gépet szállított le, amely négy százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A Wizz Air például 146 új gép megvásárlásáról írt alá szándéknyilatkozatot az Airbusszal. A megrendelés összértéke listaáron 17,2 milliárd dollár volt, amely a teljes tavalyi magyar GDP 14 százalékának felel meg.

Tech Airbus Airbus A380 repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2018. április 18. 11:58 Tech, Világ

A gyalogosoknak elege lett a járdán szlalomozó elektromos rollerekből

San Francisco szabályozni akarja a megosztásos közlekedési eszközök használatát, mert kezdenek káoszba fulladni az utcái.

Rigó Anita
2018. április 17. 11:02 Tech

Franciaország nem várja meg, hogy feltörjék Macron elnök beszélgetéseit, saját üzenetküldő appot fejleszt

A francia elnök nagy Telegram-rajongó volt, de rájöttek, elébe kell nézni a kockázatoknak.

Torontáli Zoltán
2018. április 11. 17:36 Piac, Tech

Zuckerberg kínvallatásának legérdekesebb kérdése: a Facebook egy monopólium?

Mark Zuckerberget alaposan megizzasztották a Kongresszusban, és amikor a monopólium került szóba, elég átlátszó módon próbált kibújni a szorításból.

Fontos

Hajdu Miklós
2018. április 23. 06:55 Állam

Minden egy helyen arról, volt-e csalás a választáson, és miért nyert ennyire a Fidesz

Egy cikkben összegezzük a választásokról szóló adatelemzéseink legfontosabb eredményeit.

Hajdu Miklós
2018. április 22. 15:30 Állam, Élet

Elvégeztük a választási iroda munkáját, közzé tesszük az adatokat

Létrehoztuk GitHub fiókunkat, ahonnan elérhetőek lesznek az adatelemzéseinkhez használt adatbázisok és háttéranyagok.

Hajdu Miklós
2018. április 22. 07:40 Állam

Mélyebbre ástunk a Fidesz sikerében és ezt találtuk

Megnéztük egyszerre több társadalmi és gazdasági mutató kapcsolatát a Fidesz sikerével, és a legfontosabb összefüggést az iskolai végzettséggel láttuk.