Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. február 5. 12:42 Tech

Hidrogénhajtású vonat járhat egy osztrák síterepre, a világon elsőként

Az ausztriai Zillertalbahn 31,7 kilométeres vasútvonalát üzemeltető társaságnál úgy döntöttek, hogy hidrogénnel üzemelő vonatokat állítanak forgalomba, és így váltják le a dízelmozdonyokat. Végső soron ez is a villamosítás egyik formája, hiszen a vonaton lévő üzemanyagcella a hidrogénből egy elektrokémiai reakció révén áramot állít elő, és ez hajtja meg a mozdonyt.

A szakasz egyik vége a Bécs-Bregenz fővonalhoz közvetlenül kapcsolódik, a másik pedig a völgy felső részén, a sípályáknál van. A turizmus mellett a vonat részben a helybéli falvak tömegközlekedését is szolgálja.

A tendereket hamarosan kiírják, és ha tartják az ütemtervet, akkor ez lesz a világ első keskeny nyomközű hidrogénhajtású vasútja, amely 2022-ben indulhat el a völgyben. Az üzemeltető már évekkel ezelőtt döntött a villamosításról, mert a vonalon évente 800 ezer liter gázolajat égettek el a dízelmozdonyok, és ezen változtatni akartak. A hagyományos villamos motorvonatok beszerzése és a vonal felújítása azonban egyrészt 156 millió euróba került volna, másrészt a tervet sokan ellenezték a környezetet elcsúfító póznák miatt.

Az üzemanyagcellás megoldás viszont csak 80 millió euróba kerül, és ebben a motorvonatok mellett már benne van a saját hidrogénüzem építésének költsége is.

A hidrogénhajtás a közlekedésben egyáltalán nem új technológia, használata azonban eddig jórészt városi buszokra korlátozódott. A megoldás előnye, hogy a reakció során az áramtermelés mellett csak vízgőz és hő keletkezik, ezért ebből a szempontból rendkívül környezetbarát. Ténylegesen zöldnek azonban csak akkor tekinthető, ha a hidrogént is megújuló energiával állítják elő. Bár erre számos ígéretes kísérlet folyik, manapság a legnagyobb hidrogénforrás még a metán, vagyis a földgáz.

A francia Alstom 2016-ban a világon elsőként mutatta be a hidrogénhajtású vonatát, ez a prototípus rendes nyomtávra készült, vagyis a Zillertalbahnra közvetlenül nem lesz alkalmas. 

Az Alstom hidrogénhajtású vonata. Fotó: AFP/Europress

Ez a modell egyetlen töltéssel 300 utast 800 kilométerre képes elszállítani. Alsó-Szászország tavaly novemberben rendelt meg belőle 14-et, és a tervek szerint 2021 végétől állítja forgalomba, ám a tesztek már idén elkezdődhetnek a Buxtehude-Cuxhaven vonalon. Ehhez a Linde gázipari óriáscég Bremerwördében megépíti a világ első, vonatok számára készült hidrogéntankoló állomását, és azt ígérik, hogy hosszabb távon szélerőművekkel fedezik majd a hidrogén előállításához szükséges energiát.

A német tervek szerint tehát a szélenergiával előállított elektromos árammal vizet bontanak (hidrogénre és oxigénre), majd a kémiai folyamatot a vonaton fordítják vissza: ott a hidrogénből és a levegő oxigénjéből keletkezik elektromos áram, hő és vízgőz. Mivel a vízbontáshoz sokkal több energia kell, mint amennyit az üzemanyagcellában vissza lehet nyerni, a szélerőműből nyert energia egy része elvész, de jobb híján környezetvédelmi szempontból még így is ez az egyik legjobb megoldás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autóipari cégvezetők még mindig nem hisznek eléggé az e-autókbanÚgy gondolják, hogy a töltési idő túl hosszú a hagyományos tankoláshoz képest, ezért nem a tisztán elektromos, hanem az üzemanyagcellás megoldástól várják az igazi áttörést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRáülnél egy 700 bar nyomású hidrogéntartályra?Nagyon mozgolódni kezdtek a hidrogén-elektromos meghajtás kulcsszereplői, élükön a Toyotával, de a technológiával kapcsolatban még mindig túl sok a megválaszolatlan kérdés.

Tech ausztria hidrogén üzemanyagcella vasút Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2018. május 24. 11:15 Tech

Akkora a pánik a GDPR miatt, hogy még Beyoncét is elhomályosítja

Egy unalmasnak tűnő adatkezelési szabályozás jobban foglalkoztatja a magyar internetezőket, mint Orbán Viktor.

Fabók Bálint
2018. május 18. 08:53 Tech

Norvégiában épül meg Európa legnagyobb szén-dioxid-lekötő projektje

Egy cementgyár és egy erőmű szennyezését kötnék le, amelyet hajókkal szállítanának a tengerre, hogy a tengerfenék alá temessék.

Torontáli Zoltán
2018. május 17. 12:26 Élet, Tech

Nyugat-Európában már elkezdik lekapcsolni azt a rádiót, amit mi ismerünk

Gyakorlatilag csak autós hallgatók tartanak ki a hagyományos rádiózás mellett, és nagyon jön föl a podcastok hallgatása.

Fontos

Bucsky Péter
2018. május 24. 06:53 Állam

Egyetlen európai ország sem függ annyira az uniós pénzektől, mint Magyarország

Osztrák cégek százszor annyi közbeszerzést nyertek Magyarországon, mint amennyit magyar cégek Ausztriában. Összegeztük az európai közbeszerzési adatokat, tanulságos.

Wiedemann Tamás
2018. május 23. 17:05 Állam, Pénz

Megszorítások jöhetnek, mert a kormány túlköltekezett a választások előtt

Az Európai Bizottságnak nagyon nem tetszik, hogy kétszer annyit költekezett a kormány, mint amit az EU-nak ígért.

Rigó Anita
2018. május 23. 16:35 Állam

Jó nagy pénzosztás volt a központi közigazgatásban a választások előtt

A versenyszektorban viszont kicsit lassult a bérnövekedés.