Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 19. 21:16 Élet, Tech

Halálra gázolt egy gyalogost egy önvezető autó, és ennek messzemenő következményei lehetnek

Bekövetkezett az, amire az autóipari és technológiai cégek vezető fejlesztői csak a legrosszabb rémálmaikban gondoltak. Egy önvezető autó elütött egy gyalogost az amerikai Arizona állam Tempe nevű városában, és az áldozat belehalt a sérüléseibe.

Az első hírek szerint biztosnak tűnik, hogy az autó önvezető módban közlekedett a baleset bekövetkeztekor, ami persze a szerencsétlenül járt nő szempontjából sajnos már tökéletesen mindegy, az autóipar jövője szempontjából azonban súlyos következményei lehetnek. Az első jelek ugyanis arra utalnak, hogy a technológia nem működött tökéletesen, mégis éles tesztben futott.

Az autó az Uber egyik tesztkocsija, egy városi terepjáró modell, amely az úton keresztben átkelő gyalogost ütötte el, és további fontos körülmény lehet, hogy a baleset zebrán kívül történt. Az önvezető autó (emberi) sofőrrel együtt vett részt a közlekedésben, a kocsi kormánya mögött ott ült egy ember, pont azért, hogy hasonló esetben be tudjon avatkozni. Az ügyben vizsgálat indult, amelynek célja kell hogy legyen az is, hogy a vészhelyzetre odaültetett sofőr szerepét és esetleges felelősségét megállapítsa.

Az Uber azonnal felfüggesztette az összes folyamatban lévő önvezető autós tesztjét, a technológiába vetett eddig is törékeny bizalom azonban vélhetően ezzel az esettel egészen súlyos mélyütést kapott.

Arizona, amely szabályozás szempontjából a legmegengedőbb az önvezető autóknál, már olyan kísérleteket is engedélyezett a Google anyavállalatához tartozó Waymónak, amelyeknél nincs emberi sofőr az autóban, és áprilistól Kalifornia is hasonló engedélyek kiadását tervezte. Egyelőre nem tudni, hogy milyen szabálymódosításokat hoznak a mostani eset után, de nem lenne meglepő, ha minden hasonló próbát lefújnának, legalább addig, amíg pontosan ki nem derül, hogy mi történt Arizonában.

Fontos lesz annak megállapítása, hogy a gyalogos olyan gyorsan és váratlanul lépett-e az autó elé, hogy az fizikailag már képtelen volt megállni, vagy a kocsi szenzorai nem működtek megfelelően. Ha az előbbi eset történt, és a baleset a gyalogos hibájából lett elkerülhetetlen, akkor is fel fognak erősödni azok a (jogos) hangok, amelyek szerint sem etikai sem jogi szempontból nincs rendezve az a klasszikus kérdés, hogy egy elkerülhetetlen balesetben mire kell programozni az autókat. Arra, hogy az utasukat védjék, vagy arra, hogy a legkisebb emberi sérülést okozzák. A kettő ugyanis nem mindig fedi egymást, és a szoftvernek adott esetben lehet választási lehetősége.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa mutogatsz egy önvezető autónak, honnan fogja tudni, hogy mit akarsz?Az úton csak úgy lehet jól boldogulni, ha a sofőrök értik a gesztusnyelvet. Ha egy robot nem tudja ezt megtanulni, akkor az önvezető autó egy forgalmas kereszteződésből soha nem fog kikeveredni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFilozófusok segítenek eldönteni, hogy kit gázoljanak el az önvezető autókMegmentse öt ember életét az autó, ha cserébe egy másikat el kell gázolnia? - ez a leggyakoribb felvetés, de számos más problémához is filozófusokra lesz szükség.

Élet Tech Arizona autó baleset gyalogos halálos baleset önvezető autó uber Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2018. június 19. 16:02 Élet, Piac

Drágulnak a fapadosok, egyre kevésbé mindegy, hogy mikor veszel jegyet

Mennek be a fapadosok a központi repterekre, emelkedik az olajár és többet kell fizetni a hajózó személyzetnek.

Torontáli Zoltán
2018. június 19. 11:10 Élet, Tech

A sztori, ami jól mutatja a Szilícium-völgy árnyékos oldalát

Hatalmas sikernek indult, felértékelte a piac, óriásit bukott, mert megtévesztette a befektetőket, és most újra indulna.

Jandó Zoltán
2018. június 19. 10:20 Élet

Amíg ilyen rossz a magyar futball, addig senki nem dönti meg a vb-rekordunkat

Mienk a legmagasabb meccsenkénti gólátlag, és csak akkor érhet utol bárki, ha többször kijutunk a vb-re, hogy lerontsuk.

Fontos

Fabók Bálint
2018. június 20. 06:54 Pénz, Világ

Lengyelországban is tízmilliárdokért dolgozik a kormány kedvenc útépítője

A Duna Aszfalt cégcsoportja lengyel céget vett, amely több tízmilliárd forintnyi állami megrendelést kapott. A magyar hídépítéseknél is kulcsszerepe van.

Rigó Anita
2018. június 19. 16:21 Állam

Teljesen elfogyott a szabad munkáskéz Budapesten

De egész Pest megyében, és a nyugati országrészben is. Közben keleten lenne ki dolgozzon, de ott képzettségi és szociális problémák gátolják az elhelyezkedést.

Jandó Zoltán
2018. június 19. 06:52 Pénz, Piac

Soha nem volt ennyi pénz az építőiparban, figyelnek is, kihez kerül

Mészáros Lőrinc és Szíjj László építőipari cégei 8-szor, 10-szer magasabb profitrátával működnek, mint a nagy nemzetközi konszernek.