Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. április 27. 12:07 Élet, Tech

Ne lepődj meg, ha szembe jön egy kamion vezetőfülke nélkül

A jelenleg használt fogalmakkal elég nehéz röviden megnevezni, hogy mi az a szerkezet, amit a fejlesztője, a svéd Einride T-Pod-nak keresztelt. Egy olyan három tengelyes áruszállító pótkocsi ez, amelynek van saját elektromos hajtása, önvezető módon tud menni, de távolról ember is tudja irányítani, ha szükséges. Mintha egy kamionról levágnánk a vezetőfülkét, és a motort beszerelnénk a pótkocsiba.

Vagy másképp ugyanez: egy magától közlekedni képes, 20 tonna áruval megrakható konténer. Az Einride a napokban megállapodott a DB Schenker logisztikai társasággal, hogy ha a svéd közlekedési hatóság megadja a szükséges engedélyeket, akkor az első T-Podokat még idén csatasorba állítják.

A szerkezetek 200 kilométert tudnak megtenni egy feltöltéssel, de a tesztben egyelőre csak a DB Schenker két egymáshoz közeli telephelye között fognak árut szállítani, a dolog igazi érdekessége pedig az, hogy eközben ki fognak hajtani a közutakra is.

Ha véletlenül a svédországi Jönköping felé autózol, és az úton szembe jön egy futurisztikus kinézetű, önmagától közlekedő 20 tonnás konténer, akkor ne lepődj meg.

 

Autonomous mode

Einride (@einrideofficial) által megosztott bejegyzés,

Az önvezető járművek közúti közlekedésbe való beilleszkedése eddig nem minden probléma nélküli. A technológia egyik fellegvárának számító Egyesült Államokban egyelőre csak úgy vehetnek részt ilyen járművek a forgalomban, ha egy szükség esetén beavatkozni képes sofőr is ül a kormány mögött. Nemrég azonban ez sem volt elég ahhoz, hogy egy gyalogost halálra gázoljon egy önvezető módban lévő autó, igaz, az eset pontos körülményei még tisztázatlanok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHalálra gázolt egy gyalogost egy önvezető autó, és ennek messzemenő következményei lehetnekA személyes tragédián túl az iparágnak is katasztrófa ez a baleset.

Önvezető képességekkel ellátott, és ebben a módban lévő Tesla is került már olyan balesetbe, ahol a sofőr életét vesztette, a legnagyobb vita azonban arról folyik, hogy az ilyen járműveket milyen elvek alapján kellene programozni, vagyis hogyan cselekedjenek egy elkerülhetetlen baleset felismerésekor: a vezetőt védjék inkább, vagy a közlekedés egyéb résztvevőit.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFilozófusok segítenek eldönteni, hogy kit gázoljanak el az önvezető autókMegmentse öt ember életét az autó, ha cserébe egy másikat el kell gázolnia? - ez a leggyakoribb felvetés, de számos más problémához is filozófusokra lesz szükség.

Élet Tech elektromos kamion fuvarozás kamion önvezető autó Svédország Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2018. június 24. 19:00 Élet

Nem csak a rendszer tehet a növekvő egyenlőtlenségről, hanem az egyéni hozzáállásaink is

Ha sokan nem elég türelmesek, kockázatvállalóak és önzetlenek, akkor aligha csökkennek majd a társadalmi egyenlőtlenségek.

Torontáli Zoltán
2018. június 22. 06:52 Állam, Élet

A magánbiztosítói piac lenyúlására készülhet a kormány, hogy egyeseknek rendbe tegye az egészségügyet

Az utóbbi években élénk magánegészségügyi piac alakult ki a biztosítók adómentessége miatt. Ennek most vége, de az állam befurakodhat, és az állampolgárok egy része továbbra is mehet a magánrendelőkbe.

Torontáli Zoltán
2018. június 19. 16:02 Élet, Piac

Drágulnak a fapadosok, egyre kevésbé mindegy, hogy mikor veszel jegyet

Mennek be a fapadosok a központi repterekre, emelkedik az olajár és többet kell fizetni a hajózó személyzetnek.

Fontos

Fabók Bálint
2018. június 23. 13:55 Piac

Ahogy több pénzük lett, rögtön lerohanták a magyarok a gyorséttermeket

Nemrég még nullaszaldó körüliek voltak a nagy gyorsétteremláncok, de tavaly hatalmasat nőtt a bevételük, és több milliárd forint nyereséget termeltek.

Hajdu Miklós
2018. június 22. 15:39 Piac, Világ

Magyarországot is lehúzhatja a nehéz helyzetbe kerülő német feldolgozóipar

Trump külkereskedelmi csatározása nem marad következmények nélkül, a tavaly még egyre javuló helyzetű német feldolgozóipart már le is rántotta.

Jandó Zoltán
2018. június 21. 18:59 Állam

Monopolizálódott az állami kommunikáció, 75 milliárd mehet egy emberhez

A három kormányközeli ügynökségből egy maradt. Egyszereplős "piac" jött létre, ahol úgy áraz az egyetlen talpon maradt cég, ahogy csak akar.