Egyik, a Brexit miatt Londonból költözni kényszerülő hivatalnak sem Kelet- vagy Közép-Európában lesz az új székhelye, dőlt el tegnap. A tagállamok döntése szerint a 900 embert foglalkoztató Európai Gyógyszerügynökség (EMA) Amszterdamban, a 160 alkalmazottal rendelkező Európai Bankhatóság (EBA) pedig Párizsban folytatja a működését.

Mindkét döntés okozott némi meglepetést, előzetesen nem a holland és a francia főváros volt a favorit. Nagyobb érdeklődés az ember és állatgyógyászati felhasználásra szánt gyógyszerek tudományos értékelésével foglalkozó EMA új székhelyéről történő szavazást övezte, ami végül egészen elképesztő módon született meg.

Tovább olvasom

Az elmúlt években alaposan átalakult a műtárgyak árverezési piaca. Míg a kilencvenes évek közepéig az aukciós házak elsősorban arra koncentráltak, hogy az árverésre bocsátható gyűjteményeket becserkésszék, mára áttevődött a hangsúly a gyűjtők meggyőzésére. Illetve a világ milliomosainak gyűjtővé változtatására.

Tovább olvasom

Az Oxfam, a karitatív szervezetek nemzetközi szövetsége nemrég újabb adatokat közölt a ruhaipari kizsákmányolásról. A felmérés szerint egy Ausztráliában eladott ruhadarab árának csak mintegy 2 százalékát kapja meg a jellemzően Ázsiában dolgozó ruhagyári munkás.

Miért nem lehet ezen változtatni, annak ellenére sem, hogy a nemzetközi nyomás most már hosszú évek óta folyamatosan szorítja a globális márkákat az embertelen körülmények és a rendkívül alacsony bérek felszámolására?

Tovább olvasom

Kasnyik Márton Kasnyik Márton
2017 november 19. 15:07 Világ

Észak-Koreában titokban már pont virágzásnak indult volna a kapitalizmus, amikor beért az atomprogram

Szabályok nélküli, félillegális gazdaság jött létre rövid idő alatt. Valószínűleg innen volt pénze Kim Dzsongun rezsimjének az atomfegyverekre, de most a vállalkozókon csattanhat az ostor.

Tovább olvasom

A popzene hőskorában a rádiók zenei szerkesztői, később a zenetévék és a lemez- majd CD boltok tudták alapvetően befolyásolni, hogy mit hallgassunk. Amit ezeken a helyeken szakértői füllel kiválogattak, és részben kereskedelmi megfontolásokból előtérbe helyeztek, abból jó eséllyel sláger lett.

Ma viszont a bakelitszaküzleteken kívül már nincsenek boltok, a zenetévé műfaja pedig kihalóban van. Még a zenerádiók sem a saját ízlésük szerint válogatják az adásba kerülő számokat, mert egyre jellemzőbb, hogy ők is az új kulcsfigurákat követik, akiket úgy hívnak: profi lejátszási lista kurátorok.

Tovább olvasom

A helyszíni videók tanúsága szerint Elon Musknak igaza lett. A Tesla alapító-tulajdonosa azt ígérte, olyan kamiont mutat be, amelytől mindenki el fogja dobni az agyát, és tényleg ez történt. Egészen addig, amíg elő nem rukkolt a kamion szállítmányával, egy 200 ezer dollárba kerülő Tesla Roadsterrel.

Amikor a nézők felmehettek a színpadra, mindenki a sportkocsihoz futott, a kamionok meg csak álltak magukban.

Tovább olvasom

Négy licitáló mindössze 19 percig tartó párbaja végén egy eddig meg nem nevezett vevő 450,3 millió dollárért, azaz jelenlegi árfolyamon 120 milliárd forintért elvitte Leonardo da Vinci Salvator Mundi című festményét.

Az eddigi rekordot Picasso Algíri nők (O változat) festménye tartotta, 179,4 millió dollárral, ezt még 2015 májusában árverezték el. Erősen megoszlanak a vélemények, hogy megérte-e ennyit fizetni egy vitatott sorsú Leonardo festményért.

Tovább olvasom

Az országot jó fényben feltüntető híreket rendelt a Kreml az orosz energetikai és közműcégektől – derül ki egy Reuters által megszerzett hétoldalas dokumentumból. A hírügynökség beszámolója szerint a vállalatoknak az elvárások szerint mások mellett új munkahelyek teremtéséről, tudományos eredményekről és beruházásokról kell időről időre hírt adniuk, hangsúlyozva az állami szerepvállalást.

A kormányzat által készített leírás arra is kitért, hogyan kell ezeket a sztorikat tálalni, sőt heti határidőket is meghatározott a cégek számára. A vállalatoknak minden hétfőn, de legkésőbb kedd reggel elő kellett állniuk témajavaslataikkal.

Tovább olvasom

Az Európai Bizottság azt javasolja, hogy 2030-tól az unióban csak olyan új autót lehessen forgalomba hozni, amely 30 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint a 2021-es felső határ, ami 95 gramm kilométerenként. A környezetvédelmi célok mellett ettől remélik, hogy az autógyártók felgyorsítják az elektromos fejlesztéseiket. Erre azért lenne nagy szükség, mert le vagyunk maradva a kínai és az amerikai piac mögött, míg Kínában jelenleg 400 tisztán elektromos modellből lehet választani, az Európai Unióban hat autóból áll a választék.

A csomaggal azonban van pár probléma.

Tovább olvasom

Az elmúlt pár évben csaknem kétszeresére nőtt az Európai Unión belüli fapados járatok helykínálata. A McKinsey tanácsadócég tanulmánya szerint a verseny oda vezetett, hogy egy-egy ilyen útvonalon 40 százalékkal csökkent a légitársaságok által elérhető hozam. A fapados és a hagyományos üzleti modell egyre inkább közelít egymáshoz, az utasok azonban a repülőjegyek árában (és a szolgáltatásban) még mindig markáns különbségeket láthatnak.

De lenyomta-e a verseny a nem fapados jegyárakat is?

Tovább olvasom