Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. október 21. 08:01 Tech, Világ

Ha nem figyelünk, az önvezető autók nem csökkentik, hanem növelik a dugókat

Érdekes eredményeket hozott az a bostoni kísérlet, amelyben modellezték az önvezető autók és egyéb önvezető közlekedési eszközök elterjedését. Bár a következtetések biztatóak, a Boston Consulting Group (BCG) elemzéséből az is kiderül, hogy nagyon oda kell figyelni a szabályozásnál, mert adott esetben az önvezető technológia előnyei hamar elveszhetnek.

A BCG és a World Economic Forum által végzett bostoni kísérletben a belvárosban vettek mintát arról, hogy milyen járművek mikor, honnan, hova és hogyan jutnak el. Ezt az adatbázist vetítették rá két forgatókönyvre: az első szerint az önvezető járművek használata csak viszonylag lassan terjed el a városban, a második szerint a technológia robbanásszerűen hódítja meg a közlekedést.

Boston azért jó terep még magyar szemmel is a kísérletre, mert viszonylag magas a tömegközlekedők aránya, vagyis ebből a szempontból hasonlít egy európai városhoz. Sajnos azonban a modellből az egyszerűség kedvéért kihagyták a biciklis és a gyalogos közlekedést, ami némileg torzíthat az eredményeken.

Mindenesetre azt találták, hogy míg jelenleg a belvárosi utazások 56 százalékát viszi valamilyen hagyományos tömegközlekedési eszköz, az első, lassabb terjedést feltételező verzióban ez 50, a második verzióban pedig 34 százalékra csökken.

A hagyományos (nem önvezető) autók használata az első verzióban 33-ról 11 százalékra esik, a másodikban eltűnik. A hagyományos taxis utazások aránya 11 százalékról 6-ra esik, a második verzióban ez is eltűnik.

A drasztikusabb terjedési modellnél az utazások 28 százaléka önvezető tömegközlekedési eszközön, 24 százaléka önvezető taxin, 14 százaléka pedig önvezető megosztásos taxin zajlik. Ebben a felállásban 28 százalékkal esik vissza a járművek száma, 30 százalékkal gyorsabban lehet eljutni mindenhova, és drámai módon nem kell parkolni: ez 48 százalékkal zuhan.

Ha azonban ennyire jobb minden mutató, akkor

fennáll annak a veszélye, hogy sokan ötletszerűen kezdnek mindenhova utazni,

még oda is, ahova most azért nem mennek, mert macerás.

Az olcsóbb és kényelmesebb technológia következtében sokan dönthetnek a városi agglomerációba költözés mellett is, ezzel viszont megnövelik a naponta ingázók számát. Így megint megtelnek az utak, és újra kialakulnak a dugók. Ráadásul újabb lendületet adhat a végtelen külvárosok terjedésének.

A másik veszélyt az üresen járó önvezető eszközök jelenthetik, mert ha nincs ingyen a parkolás, akkor az üzemeltetőnek jobban megérheti mozgásban tartani a járműveit. Ez is feleslegesen növeli a forgalmat.

A BCG szerint ezért nagyon meg kell gondolni, hogy az önvezető technológiát milyen szabályok szerint engedik rá az utakra. A városvezetésnek ki kell majd találnia, hogy mi lenne az ideális önvezető-hagyományos mix, és mivel lehet ezt elérni. Az önvezető autók elterjedésének ösztönzése mellett meg kell találni a módját annak , hogy a lakosok ne használják indokolatlanul az eszközöket, és a járművek ne menjenek üresen az utcákon.

Fotó: AFP/Europress

Tech Világ Boston Boston Consulting Group önvezető autó world economic forum Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2018. május 24. 11:15 Tech

Akkora a pánik a GDPR miatt, hogy még Beyoncét is elhomályosítja

Egy unalmasnak tűnő adatkezelési szabályozás jobban foglalkoztatja a magyar internetezőket, mint Orbán Viktor.

Fabók Bálint
2018. május 18. 08:53 Tech

Norvégiában épül meg Európa legnagyobb szén-dioxid-lekötő projektje

Egy cementgyár és egy erőmű szennyezését kötnék le, amelyet hajókkal szállítanának a tengerre, hogy a tengerfenék alá temessék.

Torontáli Zoltán
2018. május 17. 12:26 Élet, Tech

Nyugat-Európában már elkezdik lekapcsolni azt a rádiót, amit mi ismerünk

Gyakorlatilag csak autós hallgatók tartanak ki a hagyományos rádiózás mellett, és nagyon jön föl a podcastok hallgatása.

Fontos

Wiedemann Tamás
2018. május 23. 17:05 Állam, Pénz

Megszorítások jöhetnek, mert a kormány túlköltekezett a választások előtt

Az Európai Bizottságnak nagyon nem tetszik, hogy kétszer annyit költekezett a kormány, mint amit az EU-nak ígért.

Rigó Anita
2018. május 23. 16:35 Állam

Jó nagy pénzosztás volt a központi közigazgatásban a választások előtt

A versenyszektorban viszont kicsit lassult a bérnövekedés.

Jandó Zoltán
2018. május 22. 10:35 Pénz, Piac

Miért lett hirtelen 320 forint egy euró, és meddig marad ez így?

Matolcsyék viszonylag gyenge, de stabil forintban érdekeltek. Ezért lépni fognak, ha sokat gyengül a magyar fizetőeszköz.