Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. november 30. 14:42 Tech, Világ

Jó, hogy mindenki elektromos autót akar gyártani, csak nem tudnak mit rakni bele

A Tesla a jelenlegi gyártókapacitásával körülbelül 100 ezer autót ad el egy évben, és amint egy Seeking Alpha-n író elemző a modellek technikai adatai alapján kiszámolta, ehhez összesen 10 gigawattóra (gwh) energiát tárolni képes akkumulátor mennyiség kell. A nevadai sivatagba telepített akkumulátorgyár, a Gigafactory becslések szerint éppen ennyire képes, de kapacitása a jövőben évi 35 gwh lesz.

Ez elég sok, de nem biztos, hogy elég ahhoz, hogy az autók iránti keresletet ki tudja elégíteni. A világ autógyártói hasonló problémával néznek szembe.

Az akkumulátor piacot a feje tetejére fogja állítani az elektromos autók terjedése. Jelenleg a hagyományos ólomakkumulátorok eladásából származik a világpiac bevételének 90 százaléka, és csak 10 százalék körüli a lítium-ionos energiatárolók részesedése. Ha azonban az új autóknak csak 10 százaléka elektromos lesz, a részesedések megfordulnak: a bevétel 90 százalékát a lítium-ion adja majd, az ólomakkumulátor pedig 10 százalékra esik vissza. Ennek az az oka, hogy egy elektromos autóba 60-szor nagyobb kapacitású akkumulátor kell, mint egy hagyományosba.

Márpedig Európában például arra számítunk, hogy 2030-ra az új autók 30, és nem csak 10 százaléka már elektromos lesz. A Volvo, a BMW, a Volkswagen és az összes többi nagy autógyár sorra tűzi ki a nagyra törő elektromos autós terveket. Ahhoz, hogy ez sikerüljön, óriási változásokra lesz szükség. 

Az előrejelzések szerint 2025-re az autógyártás szűk keresztmetszete az akkumulátorok hiánya lehet. A 2030-as évekre pedig 40-60 olyan gyárra lenne szükség, mint amit a Tesla épít.

Közben egy európai energetikai szervezet, az Aurora Energy Research az akkumulátorok töltésével kapcsolatban is kételyeket fogalmazott meg. A Tesla nemrég mutatta be azt a tisztán elektromos hajtású kamiont, amelyet az ígéretek szerint 30 perc alatt lehet feltölteni körülbelül 650 kilométeres hatótávra, egy ma még nem létező “megatöltővel”. A fuvarozásban a töltés időigénye talán még fontosabb, mint a személyautóknál, hiszen a kamionok csak menet közben termelik a profitot, így nem mindegy, mennyit kell állniuk.

Mindenesetre egy ilyen megatöltőnek 1600 kilowatt teljesítménnyel kellene működnie ahhoz, hogy 30 perc alatt feltöltsön egy kamiont, ez pedig 3-4 ezer átlagos brit háztartás kiszolgálására alkalmas. Egyes szakértők szerint ez túl van minden elképzelhető határon, és talán csak úgy működhet, ha elemekre szedik a kamion akkumulátorát, külön töltőre helyezik mindegyiket, majd összerakják, ennek technikai megvalósítása azonban elég problémásnak tűnik.

Másrészt el lehet képzelni, hogy az energetikai hálózatra mekkora terhelést helyez, ha egy időben kamionok tízezrei kezdenek “tankolni”. A Tesla ugyan törekszik arra, hogy a töltőállomásait megújuló energiából lássa el, és az energiatárolás módjain is dolgozik, a Financial Timesnak azonban egyelőre nem árulta el, hogy mi lesz a probléma technikai megoldása.

Tech Világ akkumulátor elektromos autó tesla Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2018. június 19. 11:10 Élet, Tech

A sztori, ami jól mutatja a Szilícium-völgy árnyékos oldalát

Hatalmas sikernek indult, felértékelte a piac, óriásit bukott, mert megtévesztette a befektetőket, és most újra indulna.

Torontáli Zoltán
2018. június 18. 10:07 Tech

Ez a videó megmutatja, mivel lehet rávenni a Google-t 550 millió dollár befektetésre

Miközben Donald Trump küzd a kínai technológia térhódítása ellen, a Google összeborult az egyik legnagyobb kínai e-kereskedelmi vállalattal.

Torontáli Zoltán
2018. június 15. 15:43 Tech

Minden önvezető lesz, aminek kereke van, még a motor is?

Ha megy a porszívóval, a fűnyíróval, az autóval és a kamionnal, a motorral is meg kell próbálni.

Fontos

Fabók Bálint
2018. június 23. 13:55 Piac

Ahogy több pénzük lett, rögtön lerohanták a magyarok a gyorséttermeket

Nemrég még nullaszaldó körüliek voltak a nagy gyorsétteremláncok, de tavaly hatalmasat nőtt a bevételük, és több milliárd forint nyereséget termeltek.

Hajdu Miklós
2018. június 22. 15:39 Piac, Világ

Magyarországot is lehúzhatja a nehéz helyzetbe kerülő német feldolgozóipar

Trump külkereskedelmi csatározása nem marad következmények nélkül, a tavaly még egyre javuló helyzetű német feldolgozóipart már le is rántotta.

Torontáli Zoltán
2018. június 22. 06:52 Állam, Élet

A magánbiztosítói piac lenyúlására készülhet a kormány, hogy egyeseknek rendbe tegye az egészségügyet

Az utóbbi években élénk magánegészségügyi piac alakult ki a biztosítók adómentessége miatt. Ennek most vége, de az állam befurakodhat, és az állampolgárok egy része továbbra is mehet a magánrendelőkbe.