Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2018. március 20. 13:36 Világ

Pálmaolajjal gyártó multikat vizsgáztatott a Greenpeace, a felük megbukott

Tizenhat fogyasztási cikkeket gyártó multitól kérte a Greenpeace, hogy korábbi ígéretükhöz híven tegyék átláthatóvá a pálmaolaj-beszállítói hálózatukat, azonban a vállalatok fele ennek nem tett eleget – közölte hétfői jelentésében a környezetvédő csoport. A mulasztók között van a Nutellát gyártó Ferrero, a Hershey, a Pepsi, a Kraft Heinz, a Kellogg’s, a Johnson & Johnson, a brit PZ Cussons és az amerikai Smucker’s is.

A Financial Times cikke szerint a másik nyolc vállalat – a Colgate-Palmolive, a General Mills, a Mars, a Mondelez, a Nestlé, a P&G, a Reckitt Benckiser és az Unilever – ugyan közzétette a listát a pálmaolaj-beszállítóiról, ezzel mind a nyolc azt is felfedte, hogy a partnereik között még mindig vannak olyan termesztők, akik erdőirtást folytatnak.

A Ferrero májusra ígérte a közzétételt, míg a Pepsi a következő napokra ígérte a pótlást. A kólagyártó egyébként megerősítette célját, hogy 2020-ig eléri, hogy csak 100 százalékban igazoltan fenntartható pálmaolaj kerüljön a termékeibe. A Hershey az ellátási láncának 99 százalékát feltérképezte, és az ültetvények 16 százalékát beazonosította, de neveket nem tett közzé titoktartási megállapodásaira hivatkozva.

A másik nyolc vállalat viszont példamutató módon transzparenssé tette az ellátási láncát, ami óriási változásokat idézhet elő az iparágban. Elsőként az Unilever és a Nestlé tette közzé a beszállítóinak listáját, amiről korábban itt számoltunk be. A Nestlének egyébként szintén az a kitűzött célja, hogy 2020-tól csak fenntartható pálmaolaj kerülhessen a termékeibe.

Alastair Child, a Mars egyik fenntarthatóságért felelős vezetője azt mondta, a vállalat élni fog a befolyásával, hogy további pozitív változásokat idézzen elő a piacon. Jonathan Horell, a Mondelez fenntarthatósági igazgatója pedig elismerte, hogy még sok a tennivalójuk pálmaolajügyben, és ígéretet tett rá, hogy felgyorsítják a folyamatot a fenntarthatóság elérése érdekében.

Ma már a legtöbb fogyasztási cikk – a jégkrémtől a mogyorókrémen át a szappanig és a samponig – tartalmaz pálmaolajat, aminek az előállítása a felelős az délkelet-ázsiai erdőirtásokért a környezetvédők szerint. Kormányzati becslések szerint Indonéziában körülbelül 24 millió hektárnyi földet, az Egyesült Királyság méretéhez közelítő területet pusztítottak el 1990 és 2015 között a pálmaolaj-termesztés miatt, miközben több mint százezer borneói orangután pusztulhatott el 1999 és 2015 között.

A nyugati fogyasztási cikkeket gyártó multik már egy ideje nyomás alatt vannak, hogy környezetvédelmi és munkaügyi szempontból is csak megfelelő forrásokból szerezzenek be pálmaolajat. Ám a Greenpeace szerint, ha a vállalatok nem teszik átláthatóvá az ellátási láncukat, akkor az erdők pusztítása folytatódni fog.

Világ erdőirtás fenntarthatóság Greenpeace környezetvédelem pálmaolaj Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Fabók Bálint
2018. június 25. 11:43 Világ

A mexikói vb-rekorder pénzt mosott, ezért még a csapat italából sem ihat

Rafa Márquezzel nem érintkezhetnek amerikai cégek, ezért más melegítőben kell edzenie, mint csapattársainak, de nyilatkozni sem tud akárhol.

Torontáli Zoltán
2018. június 24. 13:31 Élet, Világ

A technológiai elit olyan iskolába járatja a gyerekeit, ahol nincs digitalizáció

Ők látják a legjobban, hogy a virtuális világba beragadók nem fognak boldogulni a jövőben.

Hajdu Miklós
2018. június 22. 15:39 Piac, Világ

Magyarországot is lehúzhatja a nehéz helyzetbe kerülő német feldolgozóipar

Trump külkereskedelmi csatározása nem marad következmények nélkül, a tavaly még egyre javuló helyzetű német feldolgozóipart már le is rántotta.

Fontos

Fabók Bálint
2018. június 23. 13:55 Piac

Ahogy több pénzük lett, rögtön lerohanták a magyarok a gyorséttermeket

Nemrég még nullaszaldó körüliek voltak a nagy gyorsétteremláncok, de tavaly hatalmasat nőtt a bevételük, és több milliárd forint nyereséget termeltek.

Torontáli Zoltán
2018. június 22. 06:52 Állam, Élet

A magánbiztosítói piac lenyúlására készülhet a kormány, hogy egyeseknek rendbe tegye az egészségügyet

Az utóbbi években élénk magánegészségügyi piac alakult ki a biztosítók adómentessége miatt. Ennek most vége, de az állam befurakodhat, és az állampolgárok egy része továbbra is mehet a magánrendelőkbe.

Jandó Zoltán
2018. június 21. 18:59 Állam

Monopolizálódott az állami kommunikáció, 75 milliárd mehet egy emberhez

A három kormányközeli ügynökségből egy maradt. Egyszereplős "piac" jött létre, ahol úgy áraz az egyetlen talpon maradt cég, ahogy csak akar.