Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 25. 10:54 Tech, Világ

A gyalogost gázoló önvezető autó időben fékezhetett volna, de nem engedték neki

Március 18-án este 10 óra előtt két perccel az Uber önvezető módban lévő autója halálra gázolt egy nőt az Egyesült Államokban, aki éppen a biciklijét tolta át az úton. Amint arról mi is beszámoltunk, a technológia nem hibázott az esetnél, a szenzorok időben észlelték a gyalogost, ráadásul az autóban egy sofőr is ült, mégsem tudott időben megállni az autó. Hogy mi történt pontosan, arra a most megjelent előzetes hatósági jelentésből lehet következtetni.

A biciklit toló gyalogost az autó az ütközés előtt 6 másodperccel észlelte. Ebben a pillanatban a Volvo 69 km/órás sebességgel ment az úton, és a szakértői becslések szerint 3 másodperc alatt meg tudott volna állni, ha fékez. Ráadásul ezt a modellt a svéd gyártó elég sok biztonsági extrával szerelte fel, többek között automatikus vészfék asszisztens is volt benne. Miért nem állt meg mégsem az autó?

Azért, mert a tesztet végző Uber kikapcsolta a gyári funkciót. Az önvezető képességet az autón azzal érték el, hogy kamerákat tettek rá, szenzorokat építettek bele, és új vezérléssel is ellátták, ennek részeként természetesen a gyári beállításokhoz is hozzányúltak, és úgy döntöttek, hogy nem az eredeti vészfék asszisztenst fogják használni.

Ennek pedig elsősorban kényelmi okai voltak, az önvezető módban lévő autók ugyanis sokszor feleslegesen vészfékeznek, olyan dolgokra is reagálnak, amelyekre az emberi sofőr nem, így összességében rontják az utazási élményt.

Az autó szenzorai 6 másodperccel a baleset előtt először azonosíthatatlan tárgynak vélték a biciklijét toló gyalogost, majd járműnek, később pedig biciklisnek, de a szoftver még ekkor sem tudta pontosan megjósolni, hogy hogyan mozog, egyáltalán melyik irányba halad. A rendszer ezért nem tudta idejekorán eldönteni, hogy kell-e fékezni vagy sem.

Csak az ütközés előtt 1,3 másodperccel értékelte a szoftver úgy a helyzetet, hogy fékezni kellene.

Az Uber azért is kapcsolta ki a gyári vészféket, mert arra számított, hogy az autóban ülő, de gyakorlatilag nem vezető sofőr szükség esetén közbe tud lépni. Arra azonban nem gondoltak, hogy a sofőrt a rendszer figyelmeztethetné, ha például egy azonosíthatatlan tárgyat lát maga előtt. A vezető pedig csak akkor lépett a fékre, amikor az ütközés már megtörtént.

A Wall Street Journalnek nyilatkozó szakértő szerint ez végzetes tervezési hiba volt. Az autó ugyanis ideális esetben időben meg tudott volna állni, de még akkor is le tudott volna lassulni körülbelül 35-40 km/órás sebességre, ha csak 1,3 másodperccel az ütközés előtt vészfékez, és ezzel talán még az áldozat élete is megmenthető lett volna.

Az önvezető autók tesztelésekor sok esetben két ember ül az autóban, az egyiknek kizárólag az a feladata, hogy az aktuális vezetési adatokat nézi a laptopján, míg a másik a kormány mögött ül, állandóan készen a beavatkozásra. Az Uber azonban nem alkalmazta ezt a módszert.

Tech Világ baleset halálos gázolás önvezető autó uber vészfék Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2018. augusztus 15. 13:53 Tech

Ellenőrizd a géped, mert újabb biztonsági rést találtak az Intel processzoraiban

A 2015 után gyártott processzorok szinte mind érintettek, érdemes letölteni a javítócsomagot.

Hajdu Miklós
2018. augusztus 11. 12:20 Tech

Eltüntet egy gyakori kifogást életünkből a Google

Vége a hazudozásnak a lemerült akkuról a Google Maps-nek köszönhetően.

Hajdu Miklós
2018. augusztus 10. 13:13 Tech

Újabb jelét adta az Apple, hogy beszállhat az autóiparba

Komoly autóipari szakembereket csábít magához az Apple, még a végén autó is készülhet az iPhone gyártójánál.

Fontos

2018. augusztus 16. 12:36 Világ

Trump kivásárolná Orbánt az orosz kapcsolatból

Az amerikai nagykövet szerint Magyarországnak Oroszországgal és Kínával szemben a NATO-t érdemes választania, mert az USA sokkal többet tud kínálni.

Torontáli Zoltán
2018. augusztus 16. 06:51 Piac

Ilyen is van Magyarországon: évi 26 százalékkal nő és 10 százalék profitot hoz

Megnéztük a hazai magánegészségügyi szolgáltatók krémjének számait, vagyis egy óriási üzleti jéghegy csúcsát.

2018. augusztus 15. 06:52 Állam, Piac

Nyerges Zsolt lett az ország második számú agrárbárója

Miután átvette Simicska Lajos agrárérdekeltségeit, Nyerges Zsolt cégei gazdálkodnak a második legnagyobb területen, csak Csányi Sándor vállalkozásai előzik meg.